Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hasseA
Kollade på denna video:

På mitt oljefilterlock i min bil finns inte insatsen som man trär på filtret på innan man sätter i filtret och skruvar dit det.
Finns det olika varianter eller är det något som saknas ?
Bilagor
Oljefilterlock.jpg
Oljefilterlock.jpg (59.14 KiB) Visad 705 gånger
Användarvisningsbild
av fjohan82
Titta om den delen sitter kvar när du plockar ur filtret, denna bilden visar vad jag tänker på: https://wikingerparts.de/media/c1/4f/a2 ... 88489Z.jpg

Artikelnumret för locket bör stå på insidan av locket om du behöver beställa nytt om något är trasigt.
Mycket talar för att numret är 30788489.
av hasseA
fjohan82 skrev: sön 20 aug 2023, 15:44 Titta om den delen sitter kvar när du plockar ur filtret
Mycket talar för att numret är 30788489.
Tack för ditt svar Johan!

Jag kan inte se att det sitter något som liknar den hålade insatsen någonstans. Varken i det gamla filtret eller kvar i filterhållaren på motorn. Det har helt enkelt inte suttit någon sådan där sedan åtminstone sist lämnade in bilen på service. Kan verkligen servicefirman ha fuskat/missat att locket varit felaktigt och inte åtgärdat detta ?

På din bild ser det ut som att insatsen är en separat del men om man letar upp den på nätet hos säljare verkar den följa med locket. Sitter den fast som en integrerad del (guten) i locket eller går den att ta bort ?

Jag reagerade på att det inte verkade vara något som styrde filtret vid montering utan det verkade då som att man var tvungen att rikta in filtret i centrum före montering av locket. Det verkade lite ologiskt att man skulle konstruerat det så.
Jag har monterat nytt oljefilter och vill ogärna ta isär bara föra att kolla numret om det nu står på insidan innan jag skaffat rätt del. Korkat kan man tycka att numret inte står på utsidan.

/Hans
av hasseA
Ok, det är nu helt uppenbart att serviceverkstaden har fuskat förra gången jag lämnade in bilen för service. Det var för 2 år sedan. Strax efter servicen ställde jag av bilen eftersom jag tillbringat en längre tid utomlands. Nu efter 500 mil tänkte jag serva bilen själv. När jag skall montera det nya filtret tycker jag det verkar skumt då det kändes osäkert om filtret skulle hamna rätt i filterskålen. Jag riktade in det så noga som möjligt och skruvade på locket och fortsatte med att fylla på olja och kolla oljenivån.
Senare på kvällen tog jag mig tid att försöka utreda om det verkligen skulle vara på detta sättet och kan nu konstatera att styrningen som sitter inuti filtret och som man trär på filtret på saknades. Jag ringer Volvoåterförsäljaren efter ett par dagar och pratar med verkstadschefen som inte har koll på hur det ska vara men erbjuder sig att ta hem en ett nytt lock för att kolla.
Redan samma dag efter lunch ringer han tillbaks och berättar att insatsen sitter fast i locket. Inte guten i samma stycke utan är insläppt i hakar. Jag åker och hämtar det nya locket och monterar detta.
Det är inte utan att man blir förbannad. Serviceverkstaden som ska vara proffs har antingen inte brytt sig eller inte haft kunskap om hur monteringen av oljefiltret ska utföras.
Däremot är dom väldigt duktiga på att ta betalt. Är det någon som tror att jag kommer att lämna in bilen för service någon mer gång ? Några händer i luften. Nä, jag ser inga.
av binkie
Det är inte bara en styrning, utan den plastbiten så går inte oljan genom filtret som den ska. Det är en viktig detalj. Riktigt slarvigt att lämna den kvar på det gamla filtret....
Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Vid service kostar det inget annars landar det p&a[…]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]