Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StefanN
Här är ett exempel på vad lite diff i elpriset gör på en dag, jag tankade bil mitt på dagen när det va billigt sen gjordes inget speciellt på kvällen när det va dyrt, ändå vart priset så här.
IMG_1070.jpeg
IMG_1070.jpeg (535.21 KiB) Visad 213 gånger
IMG_1071.jpeg
IMG_1071.jpeg (231.57 KiB) Visad 213 gånger
Användarvisningsbild
av joel80
StefanN skrev:Här är ett exempel på vad lite diff i elpriset gör på en dag, jag tankade bil mitt på dagen när det va billigt sen gjordes inget speciellt på kvällen när det va dyrt, ändå vart priset så här.
IMG_1070.jpeg
IMG_1071.jpeg
Var väl rätt bra. Du har ett riktigt lågt snittpris över dagen då du kunde styra din förbrukning.
Användarvisningsbild
av joel80
Den finländska kärnkraftsreaktorn Olkiluoto 2 har turbinfel och kopplades ner under natten till fredagen, enligt ett meddelande från elbörsen Nord Pool. Reaktorn producerar normalt 890 MW.

Elpriset har rusat i höjden i Finland och för några timmar sen idag 21/8 låg deras spotpris 10 gånger högre än större delen av Sveriges. Finland importerar nu över 1000 MW.
FB_IMG_1692611293017.jpg
FB_IMG_1692611293017.jpg (52.85 KiB) Visad 204 gånger
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev: mån 21 aug 2023, 11:49 Den finländska kärnkraftsreaktorn Olkiluoto 2 har turbinfel och kopplades ner under natten till fredagen, enligt ett meddelande från elbörsen Nord Pool. Reaktorn producerar normalt 890 MW.

Elpriset har rusat i höjden i Finland och för några timmar sen idag 21/8 låg deras spotpris 10 gånger högre än större delen av Sveriges. Finland importerar nu över 1000 MW.

FB_IMG_1692611293017.jpg

Märkligt, kärnkraftsel är ju så dyr att den bara drar upp priset när den producerar... Eller? :-o :P :crying:
Användarvisningsbild
av joel80
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: mån 21 aug 2023, 11:49 Den finländska kärnkraftsreaktorn Olkiluoto 2 har turbinfel och kopplades ner under natten till fredagen, enligt ett meddelande från elbörsen Nord Pool. Reaktorn producerar normalt 890 MW.

FB_IMG_1692611293017.jpg

Märkligt, kärnkraftsel är ju så dyr att den bara drar upp priset när den producerar... Eller? :-o Bild :crying:
Har man inga alternativ blir det ju dyrt om man förlorar en stor produktionsenhet. Kärnkraft blir ju lite extra sårbart där då det är så "koncentrerat".
Sen har väl Finsk regering gått in och garanterat ett visst kWh-pris från O2?

Är det inte lite konstigt att ett så pass nytt kraftverk verkar få problem?
Användarvisningsbild
av garinge
Joel, du tänker nog på O3 nu som togs i drift iår, medans O2 togs i drift i juli 1982 :)
Användarvisningsbild
av joel80
garinge skrev:Joel, du tänker nog på O3 nu som togs i drift iår, medans O2 togs i drift i juli 1982 :)
Ah, det är inte den nyaste reaktorn som strular. Jag trodde det var O2 som var den nya.
Ja då är det ju inte den nya som strular, då är det kanske mer normalt, vi har ju problem till och från med våra också.
Användarvisningsbild
av garinge
joel80 skrev:
garinge skrev:Joel, du tänker nog på O3 nu som togs i drift iår, medans O2 togs i drift i juli 1982 :)
Ah, det är inte den nyaste reaktorn som strular. Jag trodde det var O2 som var den nya.
Ja då är det ju inte den nya som strular, då är det kanske mer normalt, vi har ju problem till och från med våra också.
ah nä den är ju ~41år gammal, men dagens teknik är ju inte världsbäst heller, så bara gör det är nya turbiner eller generatorer så kan dom strula lika mycket, saker verkar inte byggas med kvalitet numera utan, men får hoppas att O3 håller, bara dom inte "vrider ner kranen" för priset är lågt...

men ja, sveriges "åldrande" kärnkraftverk verkar ha sina problem och strul här och där, om det inte är den mänskliga faktorn som med Ringhals 4 när dom torrkokade tryckhållaren som kostade ~100 miljoner kronor att laga och lång tid frånkopplad nätet ur drift...
Användarvisningsbild
av joel80
garinge skrev:
joel80 skrev:
ah nä den är ju ~41år gammal, men dagens teknik är ju inte världsbäst heller, så bara gör det är nya turbiner eller generatorer så kan dom strula lika mycket, saker verkar inte byggas med kvalitet numera utan, men får hoppas att O3 håller, bara dom inte "vrider ner kranen" för priset är lågt...

men ja, sveriges "åldrande" kärnkraftverk verkar ha sina problem och strul här och där, om det inte är den mänskliga faktorn som med Ringhals 4 när dom torrkokade tryckhållaren som kostade ~100 miljoner kronor att laga och lång tid frånkopplad nätet ur drift...
Var det inte nån som glömde en dammsugare på fel ställe också vid nått tillfälle? Då blev det ett långt stopp.
  • 1
  • 185
  • 186
  • 187
  • 188
  • 189
  • 280
Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att moto[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling