NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av moaddi
Hej

Jag ska ge mig på och byta länkarmar, Vänster sida ser ut att vara hur enkel som helst, men höger, där sitter ju A/C kompressorn ivägen för den främre bussningens bult. hur löser man detta? Har en Heynes bok, men där står inget om att något ska vara ivägen. Men jag ser inga möjligheter att dra ut den bulten utan att flytta på något.

Någon här som gjort detta tidigare och kan ge mig några tips på hur man gör på bästa sätt?

De alternativ jag ser nu är, att antingen släppa på "hjälpramen" i fram eller flytta A/C kompressorn?

Tacksam för all hjälp jag kan få

MVH
Mattias
Tja

Har inte bytt ännu faktiskt, ska försöka göra de i eftermiddag. Har fått information om att man måste släppa på de högra motorfästet och sedan höja motorn några centimeter med en domkraft underifrån, då kommer AC aggregatet ur vägen, dock ska man vara försiktig när man drar åt motorfästet igen då gängorna tydligen är lite ömtåliga. se till att dra rätt moment.

Återkommer när jag genomfört bytet, tror jag ger mig på vänster idag, om tid finns tar jag även höger.
MVH
Mattias
Hej! Grävde fram denna gamla tråd eftersom jag står inför samma problem som trådskaparen gjorde för 9 år sedan.
Löste du problemet och i så fall hur?
Eller vet någon annan hur man smidigast får bort främre bulten (höger länkarm fram)? Det rör sig om en Volvo V50 1.8f -08

Tack på förhand!
binkie skrev:Lossa de två bultarna som håller högra motorfästet i rambenet. Dra motorn allt vad som går framåt så borde du få lös bulten tillräckligt för att få lös länkarmen.
Tack för tipset!
Lossade ena bulten till motorfästet utan problem, men den andra hade rostat och gängorna verkar ha tagit stryk av det. Kanske får gänga om hålet och sätta dit en större bult. Lyfte upp motorn några cm med domkraft, sen var det enkelt att komma åt främre bulten. Demonteringen gick rätt smidigt. Spindelleden satt hårt, men jag hade en sån gaffel + hammare som funkade bra.

Det svåraste med monteringen av nya länkarmen var att få bultarna att hitta gängorna i hålen. Hade nog varit enklare att jobba under lyft istället för att sitta brevid på backen.
En konstig sak var att muttern till spindelleden inte gick ner hela vägen? Gängorna tog slut lite för tidigt, så nu är det ett glapp på någon mm där. Konan såg ut att vara rätt när jag jämförde med gamla. Funkar det att lägga dit en bricka eller så för att tajta till det ordentligt?
Det finns två olika spindelleder, en som har 18 mm kona och en nyare som har 21 mm kona. Länkarmar säljs komplett med spindelleder och således gäller det att köpa rätt utförande.
En V50 modellår 2008 har den nyare spindelleden med 21 mm kona. Om jag får gissa så har dina nya länkarmar 18 mm spindelled som medför att de går för djupt in i hjulhubben(navhållaren). Konsekvensen är dels att muttern inte går att dra åt och dels att länkarm och hjulhubb får begränsat rörelseområde. Således ett säkerhetsproblem.
Mät diametern på spindelleden nere i gummibälgen, precis innan den smalnar av(konar ner), på både ny och gammal länkarm.

/Hasse
Hasse53 skrev:Det finns två olika spindelleder, en som har 18 mm kona och en nyare som har 21 mm kona. Länkarmar säljs komplett med spindelleder och således gäller det att köpa rätt utförande.
En V50 modellår 2008 har den nyare spindelleden med 21 mm kona. Om jag får gissa så har dina nya länkarmar 18 mm spindelled som medför att de går för djupt in i hjulhubben(navhållaren). Konsekvensen är dels att muttern inte går att dra åt och dels att länkarm och hjulhubb får begränsat rörelseområde. Således ett säkerhetsproblem.
Mät diametern på spindelleden nere i gummibälgen, precis innan den smalnar av(konar ner), på både ny och gammal länkarm.

/Hasse
Tack för svaret, du har nog helt rätt. Efter lite sökningar verkar fler ha gått på samma mina.
Nu är frågan om man bara ska byta spindelleden eller demontera och åka tillbaka med hela länkarmen och be att få den bytt.
Köper man ny spindelled så är det bultar + muttrar, men den nuvarande sitter nitad i armen. Får man bort den här typen av nitar med en hyfsad borrskruvdragare och bra metallborr?

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]