- tor 19 mar 2020, 17:52
Jag har nu ett tag haft en Volvo S80 av årsmodell 2010 och jag tycker att bilen är lite väl tung i styrningen, speciellt när bilen står stilla. Typ när man manövrerar på parkeringen. Det finns inga felkoder och servopumpen avger inga missljud. Oljenivån är normal och jag har inget att anmärka på när det gäller dess röda färg. Jag tycker styrningen är så pass tung att jag stör mig ganska mycket på det, men samtidigt kan jag inte säga att det är fel på styrservon. Kanske är Volvobilar tungstyrda på det här sättet. Det jag har kanske är helt normalt för en Volvobil. För om det jag har är helt normalt så skulle byte av servopump bara vara bortkastade pengar då ett sådant byte inte skulle medföra någon bättring av styrservon.
Så hur vet jag om det är fel på styrservon och pumpen är på väg att ge sig? Finns det något riktvärde för hur mycket kraft som skall behövas för att vrida på ratten innan man konstaterar att styrservon faktist inte gör sitt jobb? Jag har försökt googla lite och kolla på youtubeklipp men har inte lyckats hitta något som tillräckligt addresserar min frågeställning.
Så hur vet jag om det är fel på styrservon och pumpen är på väg att ge sig? Finns det något riktvärde för hur mycket kraft som skall behövas för att vrida på ratten innan man konstaterar att styrservon faktist inte gör sitt jobb? Jag har försökt googla lite och kolla på youtubeklipp men har inte lyckats hitta något som tillräckligt addresserar min frågeställning.
/G