Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev: mån 21 aug 2023, 10:28
fjohan82 skrev:Det låter betryggande, då ska man kanske inte tänka så mycket på dåtidens Volvo.. :-)
Tror det är lite skillnad nu. :) Dels har anti-spin och EST blivit bättre, dels tror jag elmotorer har viss fördel då de kan "styras" på millisekunder sen har även vinterndäcken blivit bättre.
Ja dessa delar har säker också en avgörande roll för skillnaden mellan då och nu... :-)
fjohan82 skrev:Någon som har erfarenhet av elbilar med bakhjulsdrift?
Hur fungerar dessa på vintern, sämst eller acceptabelt?
Kikade på denna Teslan men den har som sagt inte AWD (som jag aldrig tidigare har behövt) https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 2-17143734
Eftersom man kan "smyga igång" på ett bättre sätt än en ICE bil så är framkomligheten bättre än konventionella bilar. Men visst, AWD är stor fördel. För vanlig trafik skulle jag säga att RWD funkar utmärkt dock, skillnaden blir tydligast i backar och vid släpdragning mot AWD.
Lövet skrev:
fjohan82 skrev:Någon som har erfarenhet av elbilar med bakhjulsdrift?
Hur fungerar dessa på vintern, sämst eller acceptabelt?
Kikade på denna Teslan men den har som sagt inte AWD (som jag aldrig tidigare har behövt) https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 2-17143734
Eftersom man kan "smyga igång" på ett bättre sätt än en ICE bil så är framkomligheten bättre än konventionella bilar. Men visst, AWD är stor fördel. För vanlig trafik skulle jag säga att RWD funkar utmärkt dock, skillnaden blir tydligast i backar och vid släpdragning mot AWD.
Ja, AWD är såklart bättre, men mot framhjulsdrift skulle jag säga att framkomligheten många gånger kan vara bättre med bakhjulsdrift. :)
Jag bytte ju från en RWD Giulia till en M3 AWD. Jag tycker min Giulia tog sig fram riktigt bra på vintern. Med dagens antispinn och antisladd var jag aldrig orolig för kast med bakvagnen. Min erfarenhet är att jag har tagit mig fram lite bättre på vintern med RWD-bilar är FWD. Till de bakhjulsdrivnas fördel är att de flesta haft diffbroms.

Ska du kika på en begagnad Tesla är steget upp till AWD inte så stort prismässigt. Men det påverkar såklart försäkringskostnaden.
Tack för fler tankar i ämnet :-)

Det var jag som tyckte att priset var förhållandevis bra för en Y (vill inte ha en vit bil), bilen har bara ägts av Tesla själva. Vill man ha en Y med AWD som gått under 1000 mil tillkommer minst 100K på priset, det är svårt att motivera då hela summan ska pyntas...
Med drygt 3000 mil per år kommer den ändå få sin beskärda del.

Jag är hittills inget jättefan av Tesla, men inser att det absolut kommer vara smidigast kopplat till laddning på utlandsresor och resorna till landet med ett laddstopp på runt 15 minuter är också ett plus.
På kroken får man ha 1600 kg vilket ofta räcker till.

Nåväl, vi får se vad som händer...
Jag gissar på 2-3k per år för min del. Men de tycks gå ganska problemfritt upp till 30k vad jag hört.
frasse4 skrev:Jag gissar på 2-3k per år för min del. Men de tycks gå ganska problemfritt upp till 30k vad jag hört.
Ja väldigt lite fel har med miltalet att göra. Håll batteriet mellan 20-80% så kommer du kunna åka lääääänge. Gärna stänkskydd och PPF på utsatta ställen bara, tidiga Y och 3 har tyvärr känslig lack.
Åkt med en Audi Q4 RWD i två vintrar nu med dubbfria Nokian runt Sthlm/Uppsala utan problem.
Innan dess en Leaf med FWD och även den med dubbfritt, den upplevde jag var lite mer instabil på vintern då den ibland kunna slira loss vid gaspådrag.
  • 1
  • 369
  • 370
  • 371
  • 372
  • 373
  • 445

Inga problem alls. hade flera olika Gen2 fälg[…]

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.