Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Lucif3r skrev: mån 31 jul 2023, 02:01
lennarte skrev:Låna en gasol brännare i köket (brukar finnas där) och värm nipplar, muttrar.
Inte för att vara "sån" men, det som brukar finnas i köket är inte gasolbrännare, utan vanliga enkla butanbrännare. Dom brinner inte i närheten av lika varmt som gasol, och gör föga nytta på fastrostade delar.
Det behövs oftast inte mer värme än så, det är små delar som ska värmas. Och, det ska helst vara den typen med "spetsig* låga.
Användarvisningsbild
av lennarte
Skär av slangarna med en vass kniv. Så kan du få på en ringnyckel, så får du rejält mothåll. Gamla bromsslangar är inget att vara rädd om. Däremot luftnipplarna på dom andra oken. Dom kan det vara bra att veta om dom fungerar, för du byter väl bromsvätskan nu när du ändå håller på......
av StefanNkpg
Jo det är väl smidigast att skära av skiten. Nipplar har jag nya till oket som ska på. Du menar att jag ska kolla nipplarna på de andra oken innan jag börjar? Hade inte tänkt byta vätska nu men det kanske är lika bra?
Användarvisningsbild
av lennarte
StefanNkpg skrev: mån 31 jul 2023, 21:00 Jo det är väl smidigast att skära av skiten. Nipplar har jag nya till oket som ska på. Du menar att jag ska kolla nipplarna på de andra oken innan jag börjar? Hade inte tänkt byta vätska nu men det kanske är lika bra?
Om behållaren skulle bli tom under arbetet kan det vara bra att veta att du kan lufta hela systemet. Ny bromsvätska är alltid bra, särskilt om man haft anliggande broms.
Kapa slangen precis vid oket och slängt på en rejäl 6 kant hylsa så att du inte svarvar vidare skiten med blocknycklar som flexar eller 12 kant som slinter. En liten gasbrännare från biltema funkar utmärkt i detta läget. Det kan dock ta någon minut eller tre med lågan direkt på för att få god effekt. Tänk på att själva innehållet i bromsslangen kommer flyga ut när det blir varmt nog! Tänk även på att den lilla 10mm nippeln kan rosta fast i bromsrören och därmed vrida sönder rören när du försöker ta av bromsslangen, vilket kommer leda till att du får byta hela röret/skarva på nytt (om det inte går att böja tillbaka lite kortare). Det blir nog bättre att massera upp nippeln (vrid inte mer än någon grad fram och tillbaka) med värme och röstlösning och sedan vrida slangen istället för själva nippeln och därmed eventuellt även röret.
Att byta bromsvätska till t.ex. biltema (170/270c kokpunkt. Den första siffran anger kokpunkt med 3% vatten vilket en bromsvätska suger i sig på cirkus två år) eller bättre är alltid att rekomendera om du inte vet när det byttes senast. Egentligen ska man flusha hela systemet (alla rör, slangar, inklusive koppling med ren och fräsh vätska) vart annat år. Gammal bromsvätska är nog den vanligaste orsaken till att folk förlorar bromsarna (och det händer helt plötsligt utan förvarning). Detta pga att den sugit i sig smuts och vatten i flera år och därmed kokar innan varken bromskloss eller skiva ger efter.
av StefanNkpg
Sådär ja, bytte ok och slangar igår. Följde era råd och det löpte på smidigt. Enda smolket i bägaren var att det ok jag tänkte skruva dit var rena dyngan. Gick inte att pressa in kolvarna med all vilja i världen, så jag sket i det och skaffade ett från Biltema istället. Så jävla dum man är som väntar för länge med att skruva dit grejer man köpt från skroten, så returrätten inte längre gäller..🤪
Användarvisningsbild
av Erik Å
Om du inte har annat för dig kan du ju fixa oket och sälja det.. Eller ha som reserv.
Delar finns hos trodo och mekster, budgetbitarna (packningar och kolv) kostar inte särskilt många kronor.
Men det är lite pyssel med att putsa bort all rost ur cylinderborrningen, var extra noga med spåren för o-ring och damask ;-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
StefanNkpg skrev:så jag sket i det och skaffade ett från Biltema istället.
Så har jag resonerat på bruksbilen(V70in) också. Orkar f-n inte hålla på att bråka med begagnade ok när jag likagärna kan smacka dit nya för inte så mycket merkostnad och slippa all huvudvärk :-D

Gamla ok kan man, som Erik säger, med fördel renovera i efterhand, på bänk, i lugn och ro.

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]

Byte inre styrled

Var under bilen och skulle lokalisera min läc[…]

Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]

AC & kylfläkt

men du såg väll om orginal kartongen va[…]