Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fiskeman
Tjenare!
Min grabb köpte en billig S60 som har lite felkoder och går just nu i limp home mode utan att någon motorlampa är aktiv.
Misstänker att turbon kan ha rasat. Har inte hunnit med nån felsökning på riktigt ännu, mer än att kontrollera vad felkoderna betyder på ett ungefär.
Vid första kollen med vida så var där en lång lista med felkoder och efter att jag rensat och gjort en ny utläsning så är det dessa som dök upp direkt. (se bild)
ECM-P004C00
ECM-P250B00
ECM-P06A200
ECM-P245C00
PAM-U048400
Nån som har ett tips på var jag skall börja felsöka?

/Mackan
Bilagor
20230814_154855.jpg
20230814_154855.jpg (2.74 MiB) Visad 959 gånger
Har felsökt och provat byta lite prylar mellan min v60 D3 och grabbens bil. Provade byta turboreglerventil. Ingen skillnad alls. Felkoden triggas direkt. Däremot gjorde jag mätningar i vida och där ser jag när jag glr samma mätningar i min bil så visar grabbens bil laddtryck 0% och
min visar nåt helt annat. Väntar på att få video skickad. Kollar jag på armen till wastegaten så är den orubblig. Den ska tydligen öppna när temp når 70 grader. Min öppnar i flera steg. Misstänker att turbon är kass. Men vill gärna ha input från folk som vet nåt😃 När jag får videosnutt från vida om en stund så lägger jag in dessa om det kan vara till nån hjälp för nån som har koll på detta. Är inte kvalificerad att analysera detta.😐😐
En ny kod har jag också hittat
ECM-P003A85 Turboaggregat/kompressor laddningsstyrning A position överskriden inlärningsgräns. (Jag provade att adaptera turbon. Det misslyckades.)
Senast redigerad av 1 Fiskeman, redigerad totalt 0 gånger.
Om du menar tjocka slangar till intercooler så är dessa bytta, iaf en av dessa är bytta. Antagligen är den som sitter på höger sida framifrån sett bytt. Och om det är hål i nån så borde det pysa. Det gjorde det på min. Vet inte om det hörs om det är ett litet hål. Ska krypa under o syna bägge slangarna. Har sett att det är en spricka på en av slangarna (vänstra), men den sprickan sitter på fel sida av slangklämman mot röret så den borde ju rimligen inte påverka. Men det ska nog inte jag avgöra. Jag bytte på min nyligen och då hade jag motorlampa som lös. Iofs hade jag ett rejält hål i slangen. Den var ett rent helvete att byta f.ö. vet du vilka felkoder du hade? Lös din motorlampa?
/mackan
Löste problemet genom att göra det man gör först. Kollar säkringar. Säkringen till b.la LMM hade rykt. Bytte den och startade och körde iväg. En helt ny bil. Raderade koder och gjorde en ny utläsning. Inga fel hittade. Det var bra prutat på den bilen när han köpte grisen i säcken😃
Nu hoppas jag inte säkringen ryker igen för då har vi nåt annat fel nånstans
/mackan
Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]