Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
Det blir nog en regnig och blåsig höst med mycket sol, så elpriset kommer att bli det bästa någonsin. ;-)
Användarvisningsbild
av joel80
Allinug skrev:Det blir nog en regnig och blåsig höst med mycket sol, så elpriset kommer att bli det bästa någonsin. ;-)
Man kan nog säga att rätt många vattenkraftverk i allafall har hög fyllnadsgrad nu vid inledningen mot höst!
Användarvisningsbild
av Allinug
Fast tyvärr är ju gasmarknaden ihopkopplad med elmarknaden… Och det gör det hela mer oförutsägbart.
Användarvisningsbild
av Perra83
Är det någon eller någon som hört någon som inte klarat att betala sina elräkningar?
Har hört om några skräckexempel som fick brutalt höga elräkningar men alla tycks fixa betalningen.
Användarvisningsbild
av joel80
För många av oss som fick rätt hög räkning (jag betalade 10500kr + 3500kr enbart för dec) så kom det ju en rätt bra slant tillbaka för det första elstödet (det som beslutades av tidigare regering). Vi fick runt 10-11k, vilket var drygt en tredjedel av kostnaden för okt - dec. (Även om det stödet var för föregående års höga kostnader.)

Sen fick man också en slant för nov-dec senare och den landade på kring 3000kr för oss.

Så även om det var jävligt svettiga räkningar så blev de kanske 40% lägre i slutänden. Jobbigt för de som inte har något sparkapital att ta av i sånna lägen såklart.
Användarvisningsbild
av lennarte
Joo, det var samma här. C:a 10000 för december månad, sedan "trappade" det ner. Men det blev nog runt 30 - 35 tusen den säsongen. Då eldar jag med ved i en braskamin också. Förra säsongen låg vi 65 - 75 % kWh lägre i förbrukning, men det blir svårt att slå i år.
Utan elstöd hade vi nog fått "gnaga lite" på sparpengar
Användarvisningsbild
av Funk
Jag hade ett rätt högt fastpris till och med november, och ett rörligt efter det, gick från typ 1000kr till 8000:- (plus nätavgifter) på en månad... klart att man kunde haft roligare för dom pengarna även om elstödet hjälpte till.

/Thomas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Perra83 skrev: ons 16 aug 2023, 20:08 Är det någon eller någon som hört någon som inte klarat att betala sina elräkningar?
Har hört om några skräckexempel som fick brutalt höga elräkningar men alla tycks fixa betalningen.
i stort är väl inte största problemet att folk inte klarar betala räkningen för de prioriterar den över annat.

Det är väl följd-effekterna som man ser på sikt med företag som lägger ned och folk som får prioritera bort annat vilket kan slå hårt på andra branchers inkomst över tid.
  • 1
  • 182
  • 183
  • 184
  • 185
  • 186
  • 280
Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att moto[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling