Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lenae
Hej, hur tar jag reda på vilken mjukvara jag har till automaten?
xc70 -16 momentum classic automat
//Lena

ps
köpt för 3v sedan från en icka volvoåterförsäljare
får inget svar från åf
av dannesk
Du får kolla med din Volvo ÅF om bilen servats hos Volvo och detta finns registrerat annars får du åka in till dom så får de läsa ut vilken som ligger inne i bilen.
av Filippo76
apersson850 skrev:Varför vill man veta vilken version på programmet man har i växellådan? Vilken nytta har man av det?
Det kom en uppdaterad mjukvara för några år sedan som skulle avhjälpa hårda växlingar i automaten har jag för mig. Förbättringar för ventilerna.
Användarvisningsbild
av apersson850
Men en 2016 borde väl ha senaste från början? Eller har de fortsatt pilla på den mjukvaran även efter det?
Min 2012:a gjorde hårda nedväxlingar exempelvis på väg in i en cirkulationsplats. Det botades då med ny programvara. I början, innan de begrep vad det berodde på, byttes först hela växellådan och sedan styrenheten (TCM), fick jag reda på på verkstaden.

Så jag har fått en uppdatering, men det var före 2016. Nu har ju vår 2016 en TF-80SD, medan min äldre bil har TF-80SC, så något skiljer det klart även på programmen till dem. Dock växlar 2012:an i regel närmast omärkligt. Har bara hänt någon gång i väldigt varmt väder med husvagn bakom att den lagt i växeln hårdare.
av dannesk
Jag fick ny Geartronic automatlåda i min my17 D4 AWD våren 2018 då den började slå hårt i D och R ifrån N samt vid nerväxlingar när den gått runt 1800mil, med lastat släp så small den i växlarna med metalliskt ljud.

Efter Volvo centralt kollat upp den urladdade loggen i lådan så visade sig att en eller flera ventiler i ventilpaketet läckte och bilen var inom garantin så lådan byttes. Vart en helt ny bil efter detta och växlade silkeslent tills ca ett år senare då snarlik tendens uppstod när oljan var väldigt varm i lådan.

Då fick jag veta att min Volvo ÅF hade ett antal testbilar ute med en ny mjukvara som begränsade flödet i ventilpaketet när oljan steg över en viss temp och fick en lägre viskositet eftersom det varit känt fel på dessa lådor. Jag vart inkallad och var en av de första som fick mjukvaran installerad innan Volvo släppte den officiellt slutet sep 2019, vill minnas att det kommit ytterligare en version efter detta men är osäker nu. Nu 2023 5 år efter bytet så växlar fortfarande lådan silkeslent och jag tänkte faktiskt spola lådan under nästa år bara för att i förebyggande syfte ge den lite omvårdnad. :)

Tyvärr finns det massvis av Volvo P3-bilar rullandes på vägarna som inte har den uppdaterade mjukvaran i Geartronicen för de har inte servats av Volvo ÅF utan andra aktörer som inte har tillgång till dessa mjukvaror. Jag har informerat flertalet bekanta som har och köpt bilar som inte servats på Volvo ÅF om detta och de har nu fått de nyare mjukvarorna installerade vid service hos Volvo och lådorna har fått helt annan karaktär efter detta.
Användarvisningsbild
av Momentum
Har haft en V70 D3 med automat, oj, där kan man prata om växlingar, det var så man kunde tro att lådan skulle ramla ur, sedan "glömde" den att låsa lock-up:en, blev gummisnodds effekt, varvade som satan, det slirade, sedan bara lock-up helt plötsligt.
Men efter många uppdateringar av SW i lådan så löste sig det hela
Men SW i lådan är inget som ingår i vanligt service, där man pratar om SW uppdatering, det tar tid och det ska göras adaption

@Micce1980, stämmer väl troligtvis. Vi &[…]

Hård Bromspedal

Hej allesammans, Jag har ett skumt problem med min[…]

Hubbes2010, härlig och tacksam färg at[…]

Hej, Inom 2 veckor så har 3 av 4 centrall&ar[…]