Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej jag bytte lambdasond på min volvo 740 -88 (lh 2,4) eftersom jag tyckte att den kanske drog lite mycket. Direkt efter jag hade bytt så började den rycka väldigt mycket när man körde och gå dåligt. Så jag bytte tillbaks till den gamla så ianrstod problemet. Har läst felkoder och får felkoden 1-4-4 varje gång efter han går varm vilket betyder att tändboxen inte får nå lastsignal. Och nu senaste dagarna när jag provkört har den gått bra som innan jag testade byta lambdan tills efter tio minuter en kvart börja gått dåligt och rycka som innan för att sedan dö och man kan start den och den går lite på tomgång me lite startgas för att sedan dö och då går den inte o starta men efter cirka en kvart går den bra och starta igen och går hyffsat bra.

Men om man testar o kö efter de att man får igång den efter den dött tvärdör den. Så nånting när han blir varm gör att lastsignalen blir för låg och den tror att motorn inte har något motstånd.

Kan nån snälla säga mig vad det är för jag håller på och bli nästintill tokig för har felsökt allt jag kan felsöka känns det som. Och de känns ju konstigt att jag inte får nå felkoder för dålig lambdasond.

Kan tillägga att det är en A-traktor
tack i förhand// Theo
Det är sällan som lambdasonden orsakar fel. Däremot kan den ge signaler till ECU om olika bränsle blandningar som ECU-n tolkar som felaktigheter. T.ex om det kommer in tjyvluft någonstans så ger lambdasonden signal till ECU att motorns avgaserna har överskott på syre. Då "tror" ECU att motorn går magert och ökar bränsle mängden för att bibehålla lambda 1 i bränsle/luft blandningen. Vilket då kan bli för mycket blänsle och felkod sätts. Lambdasonden fungerar inte förrän den blir varm, det kan ta några 100 m upptill ett par km beroende på motor och ytter temperaturen när du startar motorn
Det kan vara en kabel till bränsle boxen, alternativt kabeln mellan tänd och bränsle boxen som strular, alternativt trasig bränslebox
"1-4-4 = Lastsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
I dellastområdet görs en test av belastningssignalen två gånger varje motorvarv.
Om belastningssignalen är konstant hög eller låg sätts felkoden 1–4–4.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord på ledningen mellan LH 2.4 #25 och EZ 116 K #8.
LH 2.4 styrenhet defekt.
Avbrott i strömförsörjning till styrenhet bränslesystem.
Felsymptom:
Motor orkelös, stannar, startar ej eller ryckig gång."
Har testat motsånded mellan nummer åtta och 25 tror jag de va och de va bra och mellan jord och försökt kolla igenom kabelhärvab där så gått de går.
Men nu när jag läste lite om de tre sista på boschnumret på bränsleboxen förstod jag som att den va till en 16v alltså b234f och numret va 0 280 000 549 och då tror ja att jag hittat felet de konstiga är dock varför han gick bra innan för
lennarte skrev:Avbrott i strömförsörjning till styrenhet bränslesystem.
Felsymptom:
Motor orkelös, stannar, startar ej eller ryckig gång."
Har du kollat detta? Det finns flera plus kablar till bränsleboxen både 30 och 15 ström. Och det kan vara dålig kontakt någonstans.
Rätt styrbox är viktigt, du skrev i början att du bytte sonden för motorn inte gick Ok. Jag har en 745-a med B234F motor och haft problem med hög förbrukning. Även bytt lambdasond, har nu en "märkesanpassad" Bosch. Alltid har det varit relaterat till tjyvluft och/eller avgas läck före katalysatorn
Hej
Har du kollat att bränslefilter, tändstift,tändkablar fördelarlock och rotor är i bra kondition?
Ibland kan det vara enkla felkällor som orsakar problem med motorgången och ger olika svårtolkade felkoder.
Jordfel kan även skapa mystiska fel, om jag inte minns fel så finns det flatstift för jordning av elsystemet intill /bakom framlyktorna som oxiderar på dessa bilar.har du kollat där?
även problem med bränsle.pumpsrelät är ganska vanligt fel på 740.
Tack för alla svar ska kolla strömmen nu. Anledningen att jag inte tror att de är bränslerelä tändkablar eller soppfilter är att när böt lambda så röck lite i kabelhärvorna för o se satt inget va glappt och direkt efter så var de märkbart att den röck när man körde och den. Inte gick helt hundra vilket jag läst att lambdasonden inte borde orsaka för den styr mest bara bränsleekonomin. Och då efter blrja han gå dålig altså direkt efter start han va inte ens varm
Bromsbekymmer

Det är inte helt ovanligt att skivorna ser he[…]

AC & kylfläkt

men du såg väll om orginal kartongen va[…]

Med andra ord går inget att justera bak? […]

!!!LÄS PÅ OM AIRBAGSYSTEM FÖRST!!![…]