Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1551572
Hej,

Detta gäller min Volvo V70 T5 2000 aka Sixten (VOLVO V70 II (SW, 285) T5). 35.000 mil.

Min bil går inte bra och jag vet inte vad som är felet. Det började för nån månad sen då jag åkte motorväg och fick upp "Motortemperaturen är hög. Stanna bums", typ. Stannade och kollade och allt såg ok ut. Startade igen och motortempen visade normalt efter bara någon minut så jag körde vidare. Sen kom det igen efter någon kilometer och jag stannade och ringde bärgare.

Verkstan sa att kylaren läckte så de bytte den. Tog ut Sixten och samma sak hände igen efter typ några mil på motorväg.
Samma denna gång att tempen efter omstart visade normalt så jag tog mig hem (3-4 mil). Ringde verkstan och de trodde att det kunde vara termostaten. De bytte termostat och motortemperaturgivare. Sen sa de att problemet kvarstod om man körde snabbt på motorväg. Jag körde några gånger på 50-väg 5-7 km och det såg bra ut. Undvek motorväg.
Ringde verkstan igen och de trodde då att det kan vara topplockspackning eller vattenpump.
Det är ju ganska stor skillnad på dessa fel i kostnad så jag skulle vilja veta vad jag kan göra för att ta reda på felet.

Jag har nu en ny kylare, ny termostat + givare. Har kollar runt lite på olika symptom för ovan fel.
Kylarvattnet ser fint ut, oljan lika så. Dock känns det som att det blir ett stort övertryck i expansionskärlet när tempen har blivit hög några gånger (flera korta körningar med stopp). Sen efter ett tag när bilen fått vila sig lite så verkar det ha försvunnit en del kylarvätska. Dock är det alltid så att temperaturen visar ok efter nån minut efter omstart. Då kör jag vidare. Är det ok?
Och när temperaturen börjar sticka uppåt så räcker det med att jag åker in nånstans och "vilar" och även utan att jag stänger av motorn så går temperaturen ner på några minuter. Efter ett tag är den normal igen. Vid något tillfälle har motorfläkten gått igång också så den verkar ju funka. Alltid nåt. Har inte känt nån avgaslukt i expansionskärlet. Har dock dåligt luktsinne.

Vet inte vad som kan vara problemet och vill helst inte lägga en förmögenhet på min gamla vän.
Vattenpump: Det orkar jag fixa.
Topplockspackning: Nej tack.
Nåt annat billigt trix? Kanske.

Se bifogade bilder för hur det ser ut...
Ska även kolla avgaserna men kan inte påminna mig om att det varit vit. Ska kolla för säkerhets skull.

Mvh,
Patrik Rosquist
Bilagor
367586571_664894265578558_7877614250964130352_n.jpg
Oljepåfyllingen ser ok ut. Med korken.
367586571_664894265578558_7877614250964130352_n.jpg (506.55 KiB) Visad 2389 gånger
367579275_321563770222221_3332618877919029623_n.jpg
Oljepåfyllingen ser ok ut.
367579275_321563770222221_3332618877919029623_n.jpg (365.54 KiB) Visad 2389 gånger
367590730_845038607323008_5581611303845860934_n.jpg
Oljan ser ok ut.
367590730_845038607323008_5581611303845860934_n.jpg (193.72 KiB) Visad 2389 gånger
367595089_166750906437623_2137616668012637462_n.jpg
Vattnet ser ok ut. Något lite efter incident.
367595089_166750906437623_2137616668012637462_n.jpg (169.66 KiB) Visad 2389 gånger
367588609_657698409630025_4692250574048772083_n.jpg
Överhettad. Det bubblar snurrar runt lite.
367588609_657698409630025_4692250574048772083_n.jpg (431.5 KiB) Visad 2389 gånger
367606971_601999852104431_7282393911985512004_n.jpg
Bilen varm efter kort körning.
367606971_601999852104431_7282393911985512004_n.jpg (398.68 KiB) Visad 2389 gånger
367577289_1580184049402001_8265197939965188512_n.jpg
Bilen kall.
367577289_1580184049402001_8265197939965188512_n.jpg (266.26 KiB) Visad 2389 gånger
#1551586
Det fanns uppenbarligen någon skum leverantör av vattenpumpar som sålde sådana med impeller av plast.
Och dessa tappar pumpvingarna med tiden.. finns rätt många här som råkat ut för detta. Det är så att säga icke gynnsamt för god kylning :P
Är det däremot original Aisin-pump så har den metallimpeller, den går inte sönder på det sättet.
Konstigt att man kan se kamaxeln genom oljepåfyllningshålet, på min -00 (dock icke-turbo) så sitter det en plåtbit med smala springor i hålet.. Man ser nada :-)
#1551619
Jag har tyvärr ingen aning om vad som sitter i. Kamrem och vattenpump byttes 2011 (25.000 mil).

Kollade avgaserna vid kallstart och det syns inget speciellt. Ser knapps nån avgas alls. Bilen besiktigades för några veckor sedan (med ovan problem. u.a) . Ser de inte sånt då när de gör en avgaskontroll?
#1555628
Vad var det för skitverkstad som sa att kylaren läckte? Sedan sa de att termostat och temp givare var felet?
Gör denna verkstad bara gissningar? Såg du någon kylvattenläckage överhuvudtaget innan du lät de göra en kylarbyte?
Tycker du ska åka till dem och se vad de säger när du nu lagt 5-6 tusen på saker de inte behövde byta.

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]