Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag skulle ta upp dina frågor med han som bytt topp. Troligen går det rätt fort att få svar.

Hade det varit min bil och jag fått ett bra och kompetent intryck av den som bytt toppen skulle jag inte vara orolig. Det är en begagnad bil. Vad som helst kan gå sönder. Är toppen kompetent bytt är det troligen inte den som kommer att strula först.

Så länge bilen går bra brukar jag inte oroa mig i onödan.
Problemet är att jag inte vet om jag kan lita på personerna i sammanhanget, bilen har reparerats och sålts inom 3 månader, förmodligen via en målvakt utan att berätta om motorrenoveringen.

Jag är inte så orolig annat än om man vågar tanka etanol eller inte. Bilen går som sagt väldigt fint och utan missljud. Varvar 3000RPM först vid 170km/h vilket verkar vara vad andra rapporterar om samma modell så bilen verkar i övrigt gå som den ska.
En gissning är att enbart topplocket avgör inte om du kan köra på E85 eller inte.
Här har jag en Googleöversättning av Volvos egen beskrivning av vad som skiljer den mindre 4-cylindriga 2.0 F-motorn (Fordmotorn) från motsvarande bensinmotor. Jag tror texten kommer från VIDA och jag har fått den från Volvocars. Jag har sedan låtit Googleöversätta den. Egentligen är det 1.8 F-motorn i texten, men det är i stort sett bara cylinderborrningen som skiljer. Det är "samma" motorblock.

Förändringar
Följande komponenter eller funktioner är anpassade till E85 bränsle jämfört med B4184S11:
• Förbränningsrum
• Insprutare
• Större ventilavstånd
• Bränslefördelarrör
• Elektrisk motorblockvärmare
• Bränsleledningar
• DC/AC-omvandlare
• Bränsletankenhet och bränslepump
•  Anpassningsfunktioner i Engine Control Module (ECM) (Mappning i styrdatorn)

Hursomhelst, du ser att det mesta gäller omkringutrustningen. Bränsleledningar och andra tillbehör. Den största skillnaden är ju styrdatorn (ECM) som har ett större reglerområde för att kunna hålla Lambda 1 på E85. (Jag vill minnas att det ligger på ett blandningsförhållande ungefär 10:1 (?)) På ren bensin är det 14,7:1. En FFV (FlexiFuel Vehicle) skall alltså kunna reglera allt däremellan plus lite marginal där utanför också.
Om man har behållit originaldelar vad gäller bränslesystemet så har du en FFV-motor, skulle man lite förenklat kunna säga (om det nu är ett topplock från en bensinmotor?)
Om du funderar rent motormässigt så har etanol ett par hundra grader lägre förbränningstemperatur än bensin. Så du får ett mildare slitage än vad en bensinmotor är byggd för.
En annan aspekt är ju att det finns massvis garagekonverterade bensinbilar som fungerar utmärkt på E85. Där har man vanligtvis bara konverterat bränsleinsprutningsdelen.
Tack för svar! Vad jag nu läst mig till så har jag kommit till ungefär samma slutsats. Det är nog diverse slangar som är anpassade till etanol och att motorns "styrdator" har möjlighet att anpassa sig till annat drivmedel som gör att bilen funkar på E85.

Nu när initiala chocken av att man blivit "lurad" lagt sig så känns det som ett ok bilköp ändå. Kanske gav man lite överpris för den men med tanke på hur begagnatmarknaden ser ut så kan man ju inte välja och vraka direkt.
Rådlös skrev: tor 17 aug 2023, 06:22 .. Så du får ett mildare slitage än vad en bensinmotor är byggd för...
Etanol sliter mycket hårdare på ventilerna, SAAB gjorde mätningar på det..
Bränsleledningarnas gummi- och plastbitar är av bättre kvalitet.

Alla aluminiumrör utbytta mot rostfritt stål.

Programvaran i motorstyrningen är ändrad för att känna av vilken bränsleblandning som används.
Här känner den av hur avgasvärdena blir och justerar allt eftersom.

Ventilsätena är hårdare eftersom E85 ger sämre smörjning än blyfri bensin.
S6024t skrev: lör 19 aug 2023, 12:02 Varför vilja tanka etanol, blir inte billigare,har haft S80 FT-09 och V70 T4F-13..
Med dagens etanolpris är det helt enkelt billigare på etanol.
Så har det inte varit under ett par år, men nu ligger etanolen såpass lågt igen att det blir billigare.
Höll mig till etanol senast i vintras, då var det fortfarande lite billigare (på outlet i Norrköping ska tilläggas).

Men nu är det frestande att gå tillbaka igen, såg att det var under 15kr precis nyss. Och eftersom bilen går bättre på det så är det ju trevligt.
Erik Å skrev:
Rådlös skrev: tor 17 aug 2023, 06:22 .. Så du får ett mildare slitage än vad en bensinmotor är byggd för...
Etanol sliter mycket hårdare på ventilerna, SAAB gjorde mätningar på det..
Jasså, min 9-5 aero 2.3T (bensin) gick måååånga år upp till 28.000mil med varierande blandning av E85 och 95.
I princip hela Saab flottan efter 2002 går ju att ladda in mjukvara för E85 styrning. Är väldigt sällan man hör problem med ventiler efter en "konventering".

Hade inte tvekat en sekund över att köra E85 med 2.5T topp.

Hej, Inom 2 veckor så har 3 av 4 centrall&ar[…]

@Affan33 , Prydligt :) Men ja, det kan väl i[…]

Av ren nyfikenhet (alltså inget aggressivt[…]

Åtdragning vattenpump B230E

12Nm var det jag drog, provade 14Nm men våga[…]