Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emtor
Volvo V70, 2008
Tänkte byta bromsbelägg på min V70 som har elektrisk parkeringsbroms.
En av dom största bildelsbutikerna i Norge har lagt ut en video där dom visar hur man byter.
När det gäller parkeringsbromsen så kör dom bromsens motor i noll-läge med kontaktstift, kablar och ett 9-volts batteri.
Andra videor på YouTube skruvar loss hela motorn och skruvar kolven i noll-läge med en torx-40 hylsa.
Nu är det så att på ett forum så varnas det mot att göra så då en användare påstår att bakhjulen kommer sitta fast som berget och generera massor av felkoder och att parkeringsbroms-knappen inne i bilen inte längre kommer att funka.

Om den här användaren har rätt så har en ut av Norges största bildelsbutiker gjort bort sig på riktigt, samt att hundratals V70-ägare på YouTube har lagt ut videor där dom blev sittande kvar med fastlåst parkeringsbroms där dom redigerade bort den sista pinsamma biten i videon.
Vad tycker folket på Jagrullar? -Finns det någon som har använt en ut av dom här metoderna med gott resultat eller blev det en pinsam bogsering till Volvo-förhandlaren?
av klacken
Det är nog användaren som är ute å seglar.
Båda sätten fungerar utan problem men rekommenderar 9 v batteri ( om du inte har en felkodsläsare) för om man lossar motorn så kan man få problem med att fukt i den senare.
av emtor
Fukt vill man ju inte ha. Det går bra ett tag och strul sedan.
Noll-läget för kolven borde ju vara när den är längst in så jag kan inte se att det skulle skapa något problem.
av dannesk
Jag kör alltid in kolven i serviceläget med ODB2 instrument på de äldre bilarna men senaste XC60n my20 jag bytte på fick jag köra med 9V-batteri då min iCarsoft inte kunde backa på de nyare SPA-bilarna.
Inget problem att backa med batteri eller skruva av motorn så användaren som skrev det har ingen koll alls. Jag föredrar och köra med batteri eller ODB.
Senast redigerad av 1 dannesk, redigerad totalt 0 gånger.
av Jem7890
Jag bytte precis bromsskivor och bromsklossar på min Volvo V70 2009.
Jag använde ett 9V batteri för att köra bromsens motor i ändläge, man får bara titta att den snurrar i rätt riktning (dvs ej utåt).

Justering av handbromsen gjorde jag enligt nedan:
1, startade motorn
2, pumpade med fotbromsen tills den tog emot
3, satte på och av handbromsen
punkt 2 o 3 får man göra 3-4 gånger

Någon Check Engine tände sig inte och det kom inga felmeddelanden.
Kollade med OBD2 felläsare och det fanns inga felmeddelanden i ECU:n.
av Jem7890
Jag öppnade också locket till bromsvätskebehållaren och satte lite papper runt ifall det rinner vätska ut, när man trycker in bromskolvarna.
Bromsvätskan steg inte över behållarens kant.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är inga problem att ta bort parkeringsbromsmotorn. Sätt lite fett av något lämpligt slag, som inte förstör gummit, vid O-ringen innan du monterar tillbaka motorn. Se till att motorn bottnat innan du drar skruvarna, för annars kan du dra av öronen av plast, om du försöker tvinga dit motorn med skruvarna.

Så här är proceduren när man tar bort motorn:
  • Lossa skruvarna.
  • Lirka av motorn.
  • Skruva in domkraften i oket med en XZN 8 (det går även med T40, fast den drar bara på varannan tand).
  • Tryck tillbaka kolven.
  • Sätt dit nya belägg.
  • Fetta in O-ringen och lirka tillbaka motorn hela vägen ner.
  • Sätt dit skruvarna.
Om du bara vill göra service och alltså sätta tillbaka belägg som inte är nya gör du så här:
  • Lossa skruvarna.
  • Lirka av motorn.
  • Skruva in domkraften i oket med en XZN 8 (det går även med T40, fast den drar bara på varannan tand).
  • Tryck tillbaka kolven, för det är förmodligen för att den ska få röra på sig som du gör det här.
  • Sätt dit de gamla beläggen igen.
  • Lägg oket löst över skivan och trampa upprepade gånger på pedalen tills det tar emot (kolven har gått ut till de använda beläggen.
  • Lyft av oket igen och skruva ut domkraften tills det börjar ta emot, så den är framme vid kolven.
  • Fetta in O-ringen och lirka tillbaka motorn hela vägen ner.
  • Sätt dit skruvarna.
Genom att göra så här får du ingen felkod för att parkeringsbromsen inte nådde fram på en körning. Det fick jag första gången, innan jag begrep det. Ingen lampa och inget som syntes i min kodläsare, utan bara hos Volvo, men där fanns den (i Vida).

Plockar du inte bort motorn och smörjer skruvarna minst en gång om året (kanske två, när du byter sommar/vinterdäck) kommer skruvarna inte att gå att ta bort. Den lokala Volvoverkstaden här byter numera alltid både motor och ok, när kunden egentligen bara behöver ett nytt ok, för kolven har fastnat. Men skruvarna till motorn går inte längre att få bort.

Tar du aldrig bort motorn har du inte koll på om det faktiskt kommit in fukt där, vilket det kan göra även om du låter den sitta. I så fall kommer de splines som sitter på motoraxeln någon gång att ha rostat så motorn kuggar över, och det gör den alltid när den dragit åt parkeringsbromsen, för då går det tyngst, och sen står du där fint.
Hittar du fukt/rost har du chansen skaffa nya prylar innan du blir stående om du gör det här två gånger om året.

Med låsta hjul är oket inte lätt att få bort från skivan heller. Och med oket kvar är skruvarna inte lätta att få bort, ens när de är i perfekt skick.

Summerat fungerar alla de tre metoderna (batteri, OBD2, skruva), men för den som behåller bilen länge och inte vill ha överraskande bekymmer är det skruva som gäller.
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag har använt Biltemas 12V 6A batteri som jag lånar från min gräsklippare. Funkar kanon, men det kanske är "för starkt" med 12V?
Volvo V40, 2014 eller 2016?

Utöver själva bilarna skulle jag ocks&ar[…]

Visa din semesterbil(d)

Är på väg norrut mot Urshult p&ari[…]

mätarhus siffror

hej, när jag håller in trip nollstä[…]

Det är länkarmen till givare för h&[…]