Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av binkie
Har du högt tryck så skulle jag börja med bränsleregulatorn som sitter på sidan av bryggan. Men radera felkoderna och försök provocera fram felet.
av Knaz
Hmm... bränsletryckregulatorn var inte så lätt att hitta en ny på nätet. Verkar ju slut överallt.
av Yaniz
Knaz skrev:Hmm... bränsletryckregulatorn var inte så lätt att hitta en ny på nätet. Verkar ju slut överallt.
Nej då, sök på följande OEM-nummer 31251447 alt 31272732, 1573657. Nedan är ett förslag till bra pris:

https://www.amazon.se/Bosch-0261230238- ... 917&sr=8-7
av Knaz
Aha! så regulatorn och sensorn är samma sak ...ja sånna har jag sett massor av :-D
av Knaz
hmm hur har ni kommit åt skruven till bränsletrycksensorn? det är ju så trångt att en bits får tråcklas in! Något specialverktyg ?
bytte åxo 2 tändspolar då jag fick ett felmeddelande tändning cyl 1, 5:an bytte jag då hela "skaftet" var belagt med fint fint rostdamm! kan inte hitta var det kommer ifrån
så ända troliga orsaken är tändspolen i sig då tändstiftet inte var rostigt och kylvätskan är ren som thailändskt dykvatten ;-) .
bilen går lungnare nu men fick ett felmeddelande bränsletryck igen så den måste bort... :bored:
av Knaz
Sådärja äntligen den åxo bytt. Till och med skaffade en reservskruv för att vara säker.
Kan rekommendera att rycka säkringen till bränslepump och starta ett par gånger. sett
att en del inte gör det men jag gjorde och det kom bara en lite blöt fis på typ 2 sek.
Det rann lite på den andra sidan men mycket lite.
Nu blir det provkörning och kontroll efter att alla felkoder är borta :-)
lite bilder på tändspolarna åxo... :sick:
bild 2+3 är spole 5 som ni ser är det lite rostdamm på skaftet som jag tror är från spolen ! ?
Bilagor
spole3.JPG
spole 5
spole3.JPG (72.72 KiB) Visad 297 gånger
spole2.JPG
spole 5
spole2.JPG (23.99 KiB) Visad 297 gånger
spole1.JPG
spole 1
spole1.JPG (68.04 KiB) Visad 297 gånger
av Knaz
Hej! Jag köpte biltemas den som är för volvo, strax under 1000 kr. Den funkar bra faktiskt och har kunnat radera alla felkoder. Även dem från dörrarna.
Just nu sitter jag och väntar på resterande 3 tändspolar. Ryckningarna är borta men den går inte helt "rent" så för att ta bort en felkälla monterar jag all nya.
Tändspole 5 gav aldrig något felmeddelande , men det var den som var värst och full med "rostdamm" och borde ha lett om spänningen.
Så 3 nya så får jag se vad som händer. Bilen är klart körbar nu vilket den inte var förut. Om det är samma igen att den inte går "rent" så får jag söka vidare :bored:
av Knaz
:mad: bytt spolar och det funkar finfint just nu ...men! då kommer ett annat problem som jag inte vet
varför det uppstod . Helt plötsligt funkar inte någon av fjärrkontrollerna att låsa bilen!..öppna funkar men inte låsa!?
Något tips innan jag rullar ut skiten i skogen...
Nyckel till 850 1997

Jag har köpt en bil enligt rubrik och till de[…]

Volvo V40, 2014 eller 2016?

Utöver själva bilarna skulle jag ocks&ar[…]

Visa din semesterbil(d)

Är på väg norrut mot Urshult p&ari[…]

mätarhus siffror

hej, när jag håller in trip nollstä[…]