- tis 15 aug 2023, 22:24
#1551436
Jag tänker att jag skulle skriva lite om hur jag gjort min v70 awd till en trevlig vinterbil, enligt mitt tycke dvs.
Jag har alltid gillat Volvos p80- och p2-plattformsmodeller men aldrig framhjulsdrift och jag vägrar köra framhjulsdrift på vintern. Inför förra vintern tänkte jag att jag skulle prova med en v90 (960) men det var inte riktigt min grej och jag bytte därför ut den mot en v70 2.5T awd från 2006.
Det första irritationsmomentet med dessa bilar är ju att det inte går att stänga av antisladden vilket driver mig till vansinne. Detta löstes med en strömbrytare till en abs-givare som sitter inne i kupén. Trycker man på den stängs abs av samt antisladd. Intressant nog har jag upplevt att abs:en fungerat på de tre andra hjulen ibland men oftast är det helt avstängt. Fyrhjulsdriften fungerar dock kanon och antisladden är som sagt avstängd.
Med denna modifikation går det att ha roligt på en parkeringsplats men jag tycker fortfarande att bilen är för understyrd och ännu mera så på vägen där jag tycker det kan vara svårt att veta hur bilen kommer bete sig och att den inte vill kasta ut baken ordentligt. Därför införskaffades en Haldex kontrollbox från Van der Veer Engineering i Holland.
Med denna kan man låsa fyrhjulsdriften upp till 50/50 bland annat. Dessa system har dock ingen center-diff så det går inte att tro att man ska kunna använda den som en bil med permanent fyrhjulsdrift, t ex Audi Quattro eller Subaru. Det jag kommit fram till fungerar bäst är en inställning där systemet skickar mer och mer kraft till bakhjulen beroende på hur mycket gas som appliceras. Jag har t ex ställt in den så att vid full gas skickas 50 procent av kraften bakåt. På det sättet behöver jag inte vara orolig över att svänga där det är torrt så länge jag inte ger full gas under tiden och när jag faktiskt vill leka lite vet jag att 50 procent kommer att skickas bak och jag vet hur den kommer bete sig.
Resultatet är mycket bra. När systemet är aktiverat så att det skickar hälften bak är det som att köra vilken manuell Subaru eller Audi quattro (riktig quattro med torsendiffar under tiden de använde 50/50 split) som helst. Till och med lite bättre skulle jag säga då Volvon inte lider av att ha hela motorn framför framaxeln.
Det har varit lite strul med själva kontrollboxen och utvecklaren/säljaren var förra vintern dålig på att svara då han enligt utsago fått för tidigt födda tvillingar. Jag ska försöka kontakta honom igen när vintern kommer igen och jag har motivation att bråka med systemet igen. I nuläget vill jag varken rekommendera eller varna för produkten men jag tycker ändå att det är rimligt att nämna vilken den är.
Abs-systemet fungerar igen efter omstart av bilen och några meters körning.
Jag har alltid gillat Volvos p80- och p2-plattformsmodeller men aldrig framhjulsdrift och jag vägrar köra framhjulsdrift på vintern. Inför förra vintern tänkte jag att jag skulle prova med en v90 (960) men det var inte riktigt min grej och jag bytte därför ut den mot en v70 2.5T awd från 2006.
Det första irritationsmomentet med dessa bilar är ju att det inte går att stänga av antisladden vilket driver mig till vansinne. Detta löstes med en strömbrytare till en abs-givare som sitter inne i kupén. Trycker man på den stängs abs av samt antisladd. Intressant nog har jag upplevt att abs:en fungerat på de tre andra hjulen ibland men oftast är det helt avstängt. Fyrhjulsdriften fungerar dock kanon och antisladden är som sagt avstängd.
Med denna modifikation går det att ha roligt på en parkeringsplats men jag tycker fortfarande att bilen är för understyrd och ännu mera så på vägen där jag tycker det kan vara svårt att veta hur bilen kommer bete sig och att den inte vill kasta ut baken ordentligt. Därför införskaffades en Haldex kontrollbox från Van der Veer Engineering i Holland.
Med denna kan man låsa fyrhjulsdriften upp till 50/50 bland annat. Dessa system har dock ingen center-diff så det går inte att tro att man ska kunna använda den som en bil med permanent fyrhjulsdrift, t ex Audi Quattro eller Subaru. Det jag kommit fram till fungerar bäst är en inställning där systemet skickar mer och mer kraft till bakhjulen beroende på hur mycket gas som appliceras. Jag har t ex ställt in den så att vid full gas skickas 50 procent av kraften bakåt. På det sättet behöver jag inte vara orolig över att svänga där det är torrt så länge jag inte ger full gas under tiden och när jag faktiskt vill leka lite vet jag att 50 procent kommer att skickas bak och jag vet hur den kommer bete sig.
Resultatet är mycket bra. När systemet är aktiverat så att det skickar hälften bak är det som att köra vilken manuell Subaru eller Audi quattro (riktig quattro med torsendiffar under tiden de använde 50/50 split) som helst. Till och med lite bättre skulle jag säga då Volvon inte lider av att ha hela motorn framför framaxeln.
Det har varit lite strul med själva kontrollboxen och utvecklaren/säljaren var förra vintern dålig på att svara då han enligt utsago fått för tidigt födda tvillingar. Jag ska försöka kontakta honom igen när vintern kommer igen och jag har motivation att bråka med systemet igen. I nuläget vill jag varken rekommendera eller varna för produkten men jag tycker ändå att det är rimligt att nämna vilken den är.
Abs-systemet fungerar igen efter omstart av bilen och några meters körning.