Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

dannesk skrev: tis 15 aug 2023, 13:25 Lyktan ska ju vara fukttät, ska ju inte finnas avluftning. Öppna och torka ur den och kolla om den är otät någonstans.
Jo, har öppnat, blåst, kollat efter läckor med 1000 bubblor utan att hitta nån uppenbar läcka och sen tätat för säkerhetsskull, men verkar fortfarande läcka in. Iaf är det mycket kondens/droppar på glaset. Tänker att man inte förlorar nått på att borra hål vid ballasten (eftersom de är lägsta punkten).
Ska ge dig min bittra erfarenhet vad gäller fukt/vatten i lyktor som gällde en S60 -12 med likadana lyktor som du har. Jag bytte själv xenonlampa däri en gång som hade gett sig (då var lyktan jättetät och fin) Efter återmontering av ny lampa så började det ansamlas fukt inuti efter några dagar, som var helt omöjlig att få bort. Hade kollat och inte sett några sprickor någonstans, och Bilia själv kikade på den med något instrument som kunde upptäcka läckor/sprickor, visade att allt var helt. Sen testade jag att borra dräneringshål i botten, blev ingen förbättring. Testade att soltorka den kruttorr i sommarsol. Fukt kom tillbaka. Provade även att täta extra med silikon runtom. Ingenting förbättring. Det slutade med att jag fick köpa en helt ny lyktinsats (hittade inga begagnade) för en väldigt dyr peng. Kan även tillägga att när det var som värst så var det inte fukt, det var ett bad i lyktan.

Hoppas du har bättre tur! :)
Jacobski skrev: ons 16 aug 2023, 01:21 Ska ge dig min bittra erfarenhet vad gäller fukt/vatten i lyktor som gällde en S60 -12 med likadana lyktor som du har. Jag bytte själv xenonlampa däri en gång som hade gett sig (då var lyktan jättetät och fin) Efter återmontering av ny lampa så började det ansamlas fukt inuti efter några dagar, som var helt omöjlig att få bort. Hade kollat och inte sett några sprickor någonstans, och Bilia själv kikade på den med något instrument som kunde upptäcka läckor/sprickor, visade att allt var helt. Sen testade jag att borra dräneringshål i botten, blev ingen förbättring. Testade att soltorka den kruttorr i sommarsol. Fukt kom tillbaka. Provade även att täta extra med silikon runtom. Ingenting förbättring. Det slutade med att jag fick köpa en helt ny lyktinsats (hittade inga begagnade) för en väldigt dyr peng. Kan även tillägga att när det var som värst så var det inte fukt, det var ett bad i lyktan.

Hoppas du har bättre tur! :)
Tackar! Borrade du hål i locket vid ballastens kontakt eller vart gjorde du det? Borde ju iaf göra så att ballasten klarar sig. Den har gått sönder för mig tidigare nämerligen så klarar mig med fukt i lyktan så länge ballasten håller.
Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]