Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xalle
Jag är i farten och ska köpa en begagnad V60 kombi av 2016 års modell. Den har gått snart 16.000 mil och kamremmen är inte bytt än. Bilhandlaren säger att den inte ska bytas förrän vid 18.000 mil vilket jag tycker låter mycket?
Vilket fall som helst har han erbjudit mig att de antingen byter kamremmen nu eller att jag får nya vinterdäck med orginalfälgar som enligt honom ska ha ett värde på ungefär 14.000:-.

Är det ngn som har en aning om vad ett kamremsbyte kostar och låter det han säger rimligt?

Och finns det några andra saker man bör vara uppmärksam på när det kommer till den här bilen?

Är själv dålig på bilar så kan bara googla men vänder mig hellre till experterna här :)
Senast redigerad av 1 Xalle, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Cotag
Vad är det för motor?
Användarvisningsbild
av bem
Det finns en tabell via länken nedan, där man kan se bytesintervall på kamrem på V60 årsmodell 2014-2018.
Vid vilka miltal som bytet skall ske varierar med motor och hk. Men dubbelkolla med en Volvoverkstad för säkerhets skull för jag har för mig Volvo gjort justering på miltalen (neråt, som försiktighetsåtgärd):

https://www.bilberoende.se/kamremsbyte-volvo-v60/

Nya Volvo orginal aluminiumfälg med nya vinterdäck är dyrt, så om däcken är ”färska” låter värdet 14 tkr rimligt. Vad kamremsbyte kostar på en V60 har jag ingen aning om (har bara bytt på V70 hos Volvoverkstad). Men det är rätt dyrt. De byter även remmar samtidigt. Även vattenpump kan rekommenderas bytas samtidigt. Kolla även vad som står i serviceboken, om det står nåt om miltal för kamremsbyte. Men Volvo kan ha ändrat miltalet sen dess, därför bäst kolla med Volvoverkstad.
Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]