Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av b0RAT
Hej. Jag har felkod "CEM-B1C8214" "Relä A strålkastarspolare - Generellt elektriskt fel - kortslutning till jord eller öppen krets".
Jag har kollat så säkringen är hel samt att pumpen till strålkastarspolningen går. Men spolar armarna går inte upp.
Jag undrar om det finns något relä till detta som det står i felkoden eller om någon annan har haft samma fel som kan tala om vad jag ska göra för att gå vidare, tacksam för svar MVH :-D
Senast redigerad av 2 b0RAT, redigerad totalt 0 gång.
Nu glömde du att tala om vad du har för bil och årsmodell, men till min bil är det relä 2/182, som sitter under huven i mitten framför torpedväggen som styr pumpmotorn. Styrsignal kommer från CEM.
Den kan kanske ha ett fel som är tillräckligt för att komma utanför gränsvärdena för när du får felkod men ändå inte är värre än att den fortfarande fungerar.
av b0RAT
apersson850 skrev:Nu glömde du att tala om vad du har för bil och årsmodell, men till min bil är det relä 2/182, som sitter under huven i mitten framför torpedväggen som styr pumpmotorn. Styrsignal kommer från CEM.
Den kan kanske ha ett fel som är tillräckligt för att komma utanför gränsvärdena för när du får felkod men ändå inte är värre än att den fortfarande fungerar.
Finns det någonstans där man kan få tag i ett typ relä schema såsom för säkringar? hittar ingenstans.
av b0RAT
apersson850 skrev: mån 14 aug 2023, 09:40 Men han skriver att spolarpumpen går, så då är det ju inte kablarna det är fel på. Utan vattenflödet.
Det är ju motorer på spolararmarna, men känns otroligt att båda dem är sönder, eller har dem ett samband? Annars känns det som att spolarvätskan från pumpen till armarna inte kommer fram som det ska.

Hej, vi börjar med att beställa en ny pa[…]

Byte HU850

Hej. Om den nya radion är från samma &a[…]

Taklucka inte jämnt

Hade samma på min V60 från 20. Kö[…]

Vill också minnas att en bit in på 201[…]