Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo528
Har en brummande ljud vänster bak, tänkte det var hjullagret men när jag lyfte bilen märkte jag att bakbromsen kärvade. Upptäckte även att hjulen var väldigt nött på insidan, men inte jämnnött utan som vågigt. Några klackar har mönster några är nötta osv osv. Känner inga märkbara glapp i hjulet. Någon som varit med om liknande?Bild
Bilagor
20230812_202731.jpg
20230812_202731.jpg (2.11 MiB) Visad 190 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jo, det brukar kallas "våffelmönster", drabbar oftast vinterdäcken.
Jag har inte sett någon bra förklaring men har det väl börjat så blir det definitivt värre efterhand.
Trodde ett tag att det hängde ihop med slitna dämpare men nu har mina Nokian R3 blivit sådär trots att dämparna är relativt nya. Och all hjulinställning är OK.. Jag åker på rätt högt tryck för att spara bränsle, det kanske gör saken värre.

Om man tittar på klackarnas utformning runt däckets omkrets så ser man att de är slumpmässigt olika stora, det är för att undvika att det blir en och samma "ton" när de slår i marken med konstant frekvens. I och med att de är olika stora så smetar man ut ljudfrekvensen till mer av en brusmatta än en konstant ton. Och därmed skapar man antagligen grogrund för problemet; de små klackarna nöts snabbare än de större..
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Som sagt, slitna dämpare tror jag snabbar på förloppet. :-/
Svårt se på bilden men dina däck ser mer slitna ut på innerkanten. Är toe-inställningen rätt på båda axlarna?
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]