Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Buckshot
Nu kommer det bli extrem snålkörning. Jag behöver nämligen behöva köra ca. 100mil i veckan i 8 veckor. Planen är att hålla alla hstighetsbegränsningar, undvika omkörningar och undvika korta resor i stan. Kallstarter är ett bekymmer men grannen sneglar argt på mig om jag använder motorvärmare nu :mad: . Jag gjorde en test i helgen med 15 mil och 0.45 i snitt men det var nästan bara landsväg.. Vi får se om jag har karaktär nog att sluta gasa :-) Bilen är en S60 D4 BSR steg1+
av Närking
Vilken D4 har du - 4-eller 5-cylindrig? Jag kan inte låta bli att jämföra med min törstiga V60CC är som inte går att få under 0,7 på 80-väg.

0,45 är ju riktigt bra.
av berrabus
Närking skrev:Vilken D4 har du - 4-eller 5-cylindrig? Jag kan inte låta bli att jämföra med min törstiga V60CC är som inte går att få under 0,7 på 80-väg.

0,45 är ju riktigt bra.
Gissningsvis är din AWD samt automat. Isåfall är 0.7 helt ok
Användarvisningsbild
av S65D
Kör värmaren en kort stund innan du går ut. Sätt på värmaren manuellt i bilen vid start, låt den gå under körning och stäng av den strax efter nålen mött mitten på skärmen. På motorväg kommer det dra mer bränsle än på landsväg men det finns ändå ett part tips. Det första, som du är inne på, att hålla lämplig hastighet skulle jag säga spelar störst roll. Planera körningen och försök förutse trafiken så gott det går. Se till att bilen är servad. Accelerera ”halvfort” när det är möjligt för att slippa behöva gasa för länge innan önskad hastighet uppnås. Sedan finns det småsaker som: välj eco-däcktryck och se till att däcken är i gott skick. Använd ECO+-körläget vid start och på motorväg. Använd ACC (vissa föredrar det) men avaktivera och gasa/inte gasa innan/i upp- och nedförsbackar. Kör med stängda rutor och ha ingen onödig last i bilen. Starta AC manuellt när det behövs. Så kör jag när det behövs, det angående värmaren gäller dock bara vid kallare väder. Att aktivera auto-värmaren i bilens meny när det börjar bli lite kyligare är något jag också brukar göra. Säkerligen spelar saker mer eller mindre roll men jag har en likadan bil med samma motor och en förbrukning jag är nöjd med. Lycka till!
av Buckshot
0,42 över en resa på 15 mil med mest 80, 90 och 100 km begränsning känns helt ok :-) Jag har inte använt Eco+ läget , kört så mycket som möjligt med farthållare och Ac har varit på hela tiden. Min normala körning brukar ligga på 0,53 i snitt. Jag har 8 växlad automat
Användarvisningsbild
av Momentum
AC:n har mest troligt en kompressor med variabel "effekt", så den anpassar sig till kylbehovet, att ha den avstängd är väl tveksamt, då den behöver motion för att må bra
"Limp home mode" ?

Om den har adm så måste det väl v[…]

Volvo xc60 2012-

Hej Detta är min första gång h&aum[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Vad skulle kunna jävlas med den tror du? K&au[…]

VOC Service

..uppdatering programvara.. Nu har du en smart[…]