Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena, är ny här!
Har som sagt ett typisk problem med tomgång vid kallstart på min 850. När jag startar den kall efter någon timme så är det som att motorn håller på att kollapsa och huttrar något fruktansvärt till att efter 20-30sek lugnar ner sig till en mer normal tomgång. Har bytt LMM, rengjort kallstartsventilen och spjällhus, bytt tändkablar och tändstift men det verkar nästan bara bli värre och värre för varje vecka.
Kan även tillägga att när man rullar iväg sen så rycker det i hela bilen tills man ger den lite skjuts, dessa ryck kommer också när man låter bilen rulla utan gaspådrag och närmar sig dom lägre varvtalen runt 1000-1100 varv, speciellt runt 1an, 2an och 3an.

Utöver dessa märkliga betéenden så går bilen hur bra som helst efter vägen som att det inte vore något problem alls.

Tacksam för svar även om denna beskrivning verkar lite udda på något sätt.
Finns felkoder?
Löste mitt tomgångsproblem med att rengöra tomgångsmotorn och vevhusventilation inklusive flammfällan. Tom upptäckte jag en slang mellan vakuumfördelaren och flammfällan som var helt tätt som påverkade tomgången.

Mvh Danne
Ska kika på om jag fått andra felkoder, hade ett par stycken då motor/lambdalampan lös men fixade det tidigare då EVAP-slangen var dålig och därefter släckte jag nånfelkod manuellt.
Bytte vevhusvent för något år sedan, dock inte flammfällan så ska ta en kik på den också.
Volvo rekommendera att plocka bort silen i flammfällan. Jag däremot föredrar att rengöra flammfällan och silen varje höst och blåsa ut slangen mot oljefällan (med öppet oljelock) innan jag byter oljan.

Mvh Danne

Edit—// Du kan även testa vevhusventilationen med en gummihanskar som dras över öljepåfyllningen. När motorn är igång ska den inte blåsa upp.
Har nu haft lös insug och vevhustventen, kollade behållare, slangar och ingångarna i blocket. Då det var relativt nybytt så var det jäkligt rent i både slangar och behållaren.
När jag satte ihop allt igen så gick bilen normalt vid kallstart (???), men glädjen blev kortvarig då efter någon dag så är samma kallstart/tongångsproblem tillbaka.

Har helt ärligt ingen aning längre
Har nu efter en tid gjort en annan observation att bilen blöddrar och går ojämnt upp och ner på varven tills att motorn blivit lite varmare, då börjar den gå mer eller mindre normalt.
Vad är det exakt som reglerar runt kallstart och tomgång?
Har som sagt rengjort tomgångsmotorn och spjällhus samt bytt tempgivare.

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]

Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]

https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]