Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Då har morsan varit igång igen... *SUCK* (S)
Hon skulle vara duktig och motortvätta bilen, utan att säga nåt till mig. Hon skyddade fördelarlocket och lite annat som hon hört sig om och tvättade sen efter instruktionerna.
På vägen hem, max 500 meter hemifrån, tappar bilen kraft och börjar hosta och skjuta och var inte stabil. Hon kommer dock hela vägen hem, trots uppförsbacke hela vägen.

När hon kommer hem och berättar vad hon gjort och vad som hänt går jag ner ut och lyssnar på bilen. Låter inte bra. :evil:

Vi har efter det...
...tagit loss fördelarlocket och torkat
...tagit loss rotorn och torkat både den och "hålet"
...tagit loss alla tändstift och bytt dem, nu när vi ändå höll på (planerat till i slutet av månaden)
...kollat efter felkod; får bara 1-1-1, d v s inget fel
...sprayat sån där upptorkande&rostlösande spray på tändstiften och alla möjliga kontakter vi "hittat"/tänkt på. (kommer inte ihåg namnen på alla)
...öppnat bensinlocket för att kolla om det skulle hjälpa
:shock: :shock: :shock:
VAD MER KAN JAG GÖRA?

Vi fick LambdaSonden utbytt för nån vecka sen, men det kan väl ändå inte vara den? Bilen startar ju och lampan för den slocknar inom 5 sekunder efter start.

I onsdags var allt som vanligt. Inga lampor med fördröjning, inga hostningar, inget sånt. Bilen var hur fin som helst. Jag tankade då ful tank o körde sen 9 mil utan problem.

HJÄÄÄÄÄÄLP!!! :cry:
Användarvisningsbild
av Ramon
Mindre troligt att det är lambdan som spökar. För då hade du nästan garanterat fått ut någon felkod, plus att lambdan ligger ju inte i motorrummet, och motorn har ju börjat gå dåligt efter motortvätten, så det är nog något annat.

Har du kollat luftburken? Luftfiltret kanske är blött. Luftmassemätaren mår inte heller så bra av vatten... Så kolla kontakten till LMM och luftfiltret till att börja med är mitt råd.
av malumbub
Visste väl att jag glömt skriva nånting!!! :shock:
Luftfiltret kollat + mätaren likaså. Filtret är torrt och fint, trots lite vatten på kanten. Det är borta nu.
Det smäller lite där när bilen är igång nu... Kan det vara nåt där i a f?
av malumbub
Är det INGEN som kan tänkas komma på vad med jag kan göra? Jag är DESPERAT här borta!!!

Måste jag kanske köpa ett nytt fördelarlock (igen) och byta det? Byttes för nån/några veckor sen. Tändstiften bytta igår...

HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP!!!
av malumbub
Batteriet kollat nu också.
Tog loss pluspolen och väntade 30 sekunder.

Bilen har blivit lite renare, men tappar ork och kraft när han blir varm...
Användarvisningsbild
av VaCUm
Jag är inte helt säker men jag tror att LMM skall gå att koppla ur så att databoxen hamnar i "limp home"-läge. Om det inte är någon skillnad när den är urkopplad är LMM troligtvis trasig och de är inte direkt billiga.

Har bara hört det i förbifarten av farsan för ett tag sedan när han felsökte lite. Stämmer det eller har jag helt fel?

Du bör, om du har en liten svart dosa vid vänster fjäderben, kontrollera felkoder:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=2811
Användarvisningsbild
av VaCUm
Kollade med farsan. Den skall hamna i "limp home"-läge när du kopplar ur LMM.
av malumbub
Har kollat felkoder. Inge fel enligt dosan. Men jag kan testa koppla ur LMM.
Vad betyder "limp home"-läge?

Annars har "folk" sagt att jag ska ut allt igen och torka en gång till...

KAN det vara nåt fel som jag inte kan åtgärda själv? Eller är det "bara" att nånting är fuktigt eller att LMM inte funkar som den ska.

(Nån som förresten orkar förklara för mig vad LMM gör med exakt?) :oops: :shock:
Användarvisningsbild
av VaCUm
Limp home-läge är en nödlösning när det blir stora fel på bilen. Då gör styrdatorn så att bilen skall kunna "släpa sig hem".

Luftmassemätaren mäter mängden luft som kommer in i motorn så att den blandar in rätt mängd bensin.
av malumbub
Ok! Men ser man på nåt sätt att dosan hamnat i det läget? Blinkar den annorlunda eller vad? *trög*
Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Men det är 240kr minus 120kr som är din […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]