NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Magneten sitter inne i givaren, kransen är blott en magnetisk shunt av (icke-magnetiserat) stål. När tänderna passerar framför sensorn och dess inbyggda magnet så pulserar magnetfältet pga shunten och variationen plockas upp av en spole eller en hallgivare inbyggd i sensorn..
Jag kollade precis upp curie-temperaturen för ferritmagneter (där magnetismen upphör), den ligger på 300-500 grader beroende på material. :-/ Jag tror inte sensorn pallar med sådana temperaturer utan att smälta helt ;-)
av LennartDoe
LennartDoe skrev:
Erik Å skrev: ons 09 aug 2023, 18:10 Prova lossa lite på luftnippeln på bromsoket, släpper bromsen då så är det antingen ABS-enheten (fel i ventilblocket) eller en dålig slang som håller kvar trycket. Annars skulle jag tippa på fastkärvat eller felmonterat bromsok.. betydligt mer sannolikt :-)
Ja att bromsoket typ rostar fast eller kärvar låter ju inte så osannolikt med en bil som står så pass mycket som min ändå gör emellanåt. Sen kanske det monterats skevt vid något tillfälle och att det nu märks eller nåt. Ska borsta av och fila bort rost vid de röriga kontaktytorna och smörja bromsoket lite enligt en video jag hittat på youtube. Verkar inte så dyrt att byta bromsoket heller om det skulle vara så, men kan bli många bytta delar innan jag hittar rätt.
Hmm... wait a minute. Det var bara kontaktytorna mellan okhållaren och öronen på bromsbeläggen han smorde i videon så de inte skulle rosta fast. Den enda rörliga delen är väl de där glidpinnarna? Eller vart kan det annars kärva?
Användarvisningsbild
av Erik Å
I stället för att teoretisera skulle jag föreslå:
1. Försök trycka tillbaka belägget på insidan av skivan. Går inte detta med måttligt våld så har kolven kärvat fast eller så glider inte belägget mot okhållaren. . Eller om nu bromstrycket möjligen ligger kvar pga något hydraulfel som diskuterat tidigare.
2. Om #1 lyckades, testa att dra hela oket utåt att även yttre belägget går ifrån skivan. Funkar det inte så är det glidpinnarna som kärvar eller så glider inte yttre belägget mot okhållaren..
av LennartDoe
Erik Å skrev:I stället för att teoretisera skulle jag föreslå:
1. Försök trycka tillbaka belägget på insidan av skivan. Går inte detta med måttligt våld så har kolven kärvat fast eller så glider inte belägget mot okhållaren. . Eller om nu bromstrycket möjligen ligger kvar pga något hydraulfel som diskuterat tidigare.
2. Om #1 lyckades, testa att dra hela oket utåt att även yttre belägget går ifrån skivan. Funkar det inte så är det glidpinnarna som kärvar eller så glider inte yttre belägget mot okhållaren..
Jag provade faktiskt att pressa tillbaka kolven med ett sånt specialverktyg från biltema igår efter att jag tagit bort de uttjänta bromsklossarna. Gick inte att dra för hand med enbart pinnen i det verktyget, men det gick om man drog den med skiftnyckel och då gick det ganska enkelt så det är nog så man ska göra. Kom hem från biltema sent igår och lyhört från garaget jag lånar in till lägenheterna i huset, så ska testa först idag att sätta ihop bromsarna igen och se hur det går. Låser det sig igen så har jag fått en del bra tips på grejer att testa nu för att försöka hitta orsaken.
Användarvisningsbild
av Erik Å
På fräscha bromsok kan man trycka tillbaka kolven med tummarna. Utan att det gör alltför ont :-D
av LennartDoe
Fan, gick bra att vårda bromsoket lite etc och jag har bekräftat att den också går ganska lätt att dra utåt också etc. Men sen klev jag in i bilen och trampa på bromsen och nu är allt låst igen. Luftningsnippeln är helt sönderrostad så det finns inte en chans att den går att lossa på utan risk för att den går av om jag försöker forcera ändå, men finns ju inga gängor att suga tag i då den är helt runddragen/rundrostad.

Men i och med att bromsen låser sig igen och det inte verkar vara oket..... då var det troligtvis bromsslangen (eller röret på vägen antar jag?) som spökar, men kanske ännu troligare ABS-styrenheten. Hela detta haveri började ju med att den klagade på ABS vänster och höger fram. Sen har ju bara vänster fram återkommit så därför jag fokuserat lite där, men eftersom den spökat på flera sidor känns ABS-styrenheten troligast. Går den att serva eller laga eller är det bara att hosta upp för en ny/begagnad?
av LennartDoe
Har kollat lite youtube och det verkar som att man har 2 alternativ. Man får skaffa en ny sån ABS-styrenhet och byta själva boxen med pumpen i en enhet men behålla gamla modulen för att slippa datorhaveri. Men eftersom jag haft BCM-0011, BCM-0012 och BCM-0014 så kanske modulen inte är helt med i matchen heller. Ska man byta den måste jag såga isär både den gamla och nya modulen och löda loss ett chip från det gamla och montera i det nya etc. Helt jävla otroligt att de låst hela bilen till ett specifikt chip i en pryl som regelbundet går sönder och behöver bytas ut och där man måste såga sönder boxen för att komma in i den till att börja med. :-(

Men med min stora envishet och okunskap så börjar jag befara att det är detta jag måste göra här näst? Det är klart att det kan vara värt att byta slangen för typ 200kr, men tror inte jag får loss den gamla ur bromsoket utan att den går av så jag antagligen får köpa nytt bromsok antagligen helt i onödan eftersom det spökat lite vid flera däck. Fast fan måste ju tömma och fylla på bromsvätska vid byte av ABS-styrenheten och då måste jag lufta alla bromsok och då kommer jag säkert slita av en massa luftningsnipplar så jag får byta en massa bromsok ändå säkert så kanske värt att byta bromsslang först ändå bara utifall att det hjälper. Fan trist att allt är så sönderrostat så det ska vara så svårt jämt
Det finns ju de som fått problem pga rostflagor fastnat mellan givare och lager, läste nåt om det på nåt engelskt forum för en massa år sedan.

Ta bort givaren och prova spreja i nån olja/cleaner och blås rent med blåspicka. Prova även att försöka få ut ev skräp med bommulstop med lite vasselin/fett på top.

Sen kan man kolla pulsringen med testkort typ detta https://www.amazon.com/ATE-760130-Magne ... B003VXPHW4 iofs långsökt att det skulle bli problem med magnetringen.

Hur de funkar

Ge sig in å försöka löda om ABS modulatorn är nog döfött om man inte har mycket god kompetens i lödning och rätta verktygen.
av LennartDoe
dieselputte skrev:Det finns ju de som fått problem pga rostflagor fastnat mellan givare och lager, läste nåt om det på nåt engelskt forum för en massa år sedan.

Ta bort givaren och prova spreja i nån olja/cleaner och blås rent med blåspicka. Prova även att försöka få ut ev skräp med bommulstop med lite vasselin/fett på top.

Sen kan man kolla pulsringen med testkort typ detta https://www.amazon.com/ATE-760130-Magne ... B003VXPHW4 iofs långsökt att det skulle bli problem med magnetringen.

Hur de funkar

Ge sig in å försöka löda om ABS modulatorn är nog döfött om man inte har mycket god kompetens i lödning och rätta verktygen.
Bra video som ger lite insikt i hur de fungerar och hur man kan felsöka dem. Det är ju annars ett av mina största problem, att luska ut hur man kollar vad som är paj när ett fel kan ha flera orsaker etc. Men jag har övergett tanken på att ABS-givare eller sensorring är problemet. Initialt har jag ju gått på felkoderna och det har varit 3 olika fel i ABS-modulen (BCM) och det enda återkommande problemet BCM-0011 kan orsakas av låst däck och mitt däck är låst. Om jag förstått det rätt innebär att bromsarna låser sig sannolikt själva ABS-styrenhetens pump och ventilbox behöver bytas. Den kan man ju köpa en ny för typ 7k och sen använda min gamla ABS modul till den och så kanske däcket slutar låsa sig. Men sen är ju frågan om modulen behöver bytas ut eftersom de första felen involverat "ingen signal" från 2 olika däck eller om det räcker med pump och ventilbox. Det verkar annars vara vanligt att lödningarna i modulen spricker så man bara kan såga upp och löda om, men då verkar man oftast ha betydligt fler felkoder och jag vet inte om ett fel i modulen kan lura pumpen/ventilboxen att låsa bara ett däck.

Tyvärr ser det så mörkt ut att jag lär få köpa ABS-pumpen för drygt 7k, sen när jag ska fylla på bromsvätska så lär ett flertal av mina bromsok behöva bytas ut för att luftnipplarna kommer att gå av i bromsoket och jag inte kommer få ut de fastrostade resterna. Kommer säkert ha sönder eller upptäcka flera delar eller bultar och sånt att byta så kan ju rimligtvis komma undan med utgifter på 11-12k kanske om jag gör allt själv med nya delar. Kanske kan hitta beggad ABS pump för 1k-ish annars, men kul att göra om allt när den går sönder sen om 6 månader worst case. Eller worst case kanske vore om jag lägger 11-12k och sen kvarstår problemet så att det visar sig ha varit helt i onödan. Lämnar jag in bilen lär de ju ta 15k för abs pumpen och 1,5-2k per bromsok de får byta + arbetstid och då blir det väl 20-30k :-(
Ingen erfarenhet, men det varnas ju när man skall byta bromsvätska att inte låta nivån bli för låg i behållaren. Skall visst vara bökigt att lufta abs enheten. Sen kan ju även koppling behöva luftas om man inte har automat.

Nipplarna kan du säkert få loss med en polygrip om du värmer rejält med en riktig gaslåga. Nya köper du hos Mekonomen för c 40kr st.

Har fått upp detta felmeddelande igen Awd fr[…]

Hej. Har liknande fenomen på XC60 2019. Felk[…]

Hej, första inlägget här. Min V70[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Har RTTI trafiktjänst för navigationen i[…]