Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Ny dag, nya utmaningar....värmeelementen ligger sedan igår på bänken (bland andra pågående jobb). När det blir bättre väder ska jag med radion (AM-bandet) söka efter avbrott i slingan till grannens robotgräsklippare..... Sedan är där svågerns Husqvarna häcksax som inte går riktigt....
Ska nu börja sätta ihop 745-an. Det var inget roligt att jobb att plocka isär med min gamla slitna och lite stela kropp. Och det blir inte lättare att sätta ihop..... Men efter helgen ska den nog rulla igen. Med värme 😇🤔😄😄.
IMG_20230810_074909_edit_807435827984604.jpg
IMG_20230810_074909_edit_807435827984604.jpg (2.42 MiB) Visad 871 gånger
En annan sak.
Förarstolens underrede är trasigt. Går inte att flytta frammåt eller bakåt. När jag lyfte ut stolen trillade det ut kulor och en stålpinne. Jag har ingen "standard" stol utan (tror jag) utan samma som sitter i 760. Det är en läderstol med delad elslinga till värmen och centraljustering av höjd och tilt. Sitter denna stol i fler 740/940 modeller eller passar en "vanlig" stol? Har inte börjat söka än, vet inte vad jag ska söka efter
Användarvisningsbild
av lennarte
Har nu monterat in elementet på plats och satt på locket med vakuunmdosorna. Det var "det nya" elementet i plast och aluminium så det blev lite "pyssel" innan det satt fast. Skrev ovan om min förarstol. Var i Falkenberg på delplocken hos Walter. Fick låna bil av grannen, en Opel Cab. Inget för mig fastnade med högertoffeln på gaspedalen 2 gånger.... Men den var trevlig att köra när jag väl kom in i den😱😱 Fanns 2 st 940 varav en med säte kvar. Skruvade loss sätet och skruvade loss underdelen med skenor och "spaken" för justering framåt och bakåt. Tog med bältet också för dom klagade på besiktningen förra gången på skadorna som blir när bältet hamnar i dörrlåset...... Det passade perfekt, fick plocka bort bältes sträckaren (eller vad det är för något), där var en varning med en sax och fingrar. Det vill man ju inte ha i bilen 🤔😇😄😄
Användarvisningsbild
av lennarte
Börjar bli färdig nu. Har legat med högersidan (av mig själv) mot handbroms spaken så jag fått blåmärke och dom nedre revbenen ömmar ordentligt..... Böjar nog bli lite gammal för detta. Satte mig i trädgården efter maten med en kopp The och en whisky. Får inte ta fler värktabletter förren i sent i eftermiddsg. Men whiskyn fungerar fint, dock vågar jag inte skruva på ett tag. Ska vila middag nu, och montera radio m.m i morgon.... 😇😇
Användarvisningsbild
av lennarte
Varit ute och kört en runda idag med 745-an. Verkar fått ihop allt för det verkar fungera som det ska. Utom värmen...... Den är inte inkopplad än. 940 underredet till förarstolen blev kanon, himla smidigt att kunna flytta fram stolen så man kan fälla baksätet. Har efter dragit grenröret (gick att dra mycket) och flänsen mot avgasröret (inte lika mycket) så packningen kanske håller bättre nu. Ska man efterdra topplocket? Hittar inget om det, brukar väl inte behövas vid vinkeldragning. I början på veckan ska jag koppla in värmekranen och elementet och fylla på glykol. Så är servicen äääntligen färdig, påbörjad 18/11 2022......... :x
Användarvisningsbild
av lennarte
Lucif3r skrev: fre 18 aug 2023, 22:01 Vet inte hur det där på 16V, men 8V bör efterdras iaf. Hurvida det i praktiken verkligen är nödvändigt eller ej är väl en annan sak dock :-)
8V dras väl med moment har jag för mig. Toppbultarna sitter under kamaxelhuset, vet inte om man kommer åt dom ens.
av panth0n
Nej 16v skall dras med momentet+vinkeln som står på pappret och inget efter varmkörning. Då hade man ju fått riva motorn igen! :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
panth0n skrev: lör 19 aug 2023, 01:50 Nej 16v skall dras med momentet+vinkeln som står på pappret och inget efter varmkörning. Då hade man ju fått riva motorn igen! :-)
Joo, dom sitter ju under kamhhuset. Kom inte på om där var hål så man kommer åt dom ändå.
Motorn är väldigt tät nu så jag ska jag minsann inte öppna något i onödan....
av panth0n
På min -91 hade man inte kommit åt då det inte finns några hål, utan det är kamhuset bort igen. Skulle dock inte våga dra bultarna en grad utöver det jag drog. Väntade bara på att en skruv skulle gå av när jag drog dem :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
Nu är 745-an färdig. Värmeelementet är inkopplat och det kan bli både varmt och kallt i bilen. Började med servicen när jag skiftade till vinterdäck i november i fjor. Och fortsatte med läck på värmeelementet och slutade med byte av toppackning. Men nu är det färdigt.... 😁😁😁
I morgon ska jag hjälpa dottern att byta släpvagn kontakten på hennes hästsläp. Hon lånade ur det och fick tillbaka det utan fungerande ljus. Dom har lyckats dra ut kablarna i en odelbar 13-polig hane. ☹️🤬🤬
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
S40 1.8f ac problem

Kan nämna att det är samma in/utlopps di[…]

Ja GTX kommer bara med svart inredning och rö[…]

I slutet av månaden ska den in på fels[…]

Enda gången det märks någon skill[…]