Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sony
När använder ni växlings paddlar ?
Jag har dem på min bil men jag förstår inte syftet med dem?
av Primus
Aldrig. Jag testar någon gång då och då bara för att de finns. Men på min senaste Volvo var det inget jag valde till, om man nu kunde det.
kan inte heller se mig själv använda växlingspaddlarna .. hur ofta sitter man och växlar upp/ner när man kör automat liksom, låst på x-km/t med farthållaren ?
Användarvisningsbild
av Micce1980
Hemma i sydsverige används det knappt alls förutom när man kör ned för hallandsåsen mot Båstad och vill motorbromsa. Sen när man närmar sig de branta backarna i södra Tyskland eller runt i alperna där bilen rullar en del är de bra att enkelt kunna motorbromsa utan att behöva släppa ratten. Annars är det nog bara en lite kul grej som de satt in, de flesta använder nog det mycket sällan och då säkert mest för att prova. Skulle jag behöva köra upp för en brant backe och enkelt vilja låsa lådan på andra växeln är det förvisso lättare med, men men..
Användarvisningsbild
av sony
Tack.
Mvg
Användarvisningsbild
av Hanzon
Har haft paddlar på mina tidigare XC90 och även Audin, använde dom aldrig. Till den senaste XC90 fanns det inte som tillbehör, jag kommer inte sakna paddlarna :-)
Användarvisningsbild
av frasse4
På min tidifare Alfa Giulietta hade jag det och använde det en hel del. Det var riktigt roligt då det var dubbelkopplingslåda och en pigg liten bensinturbo. Dessutom var den så långsam att det gick att gasa på utan att störa andra ;). När jag sedan bytte till en Giulia så saknade jag det först, men det var helt klart mer en Autobahn-bil.

Men ett tips om man vill motorbromsa eller slippa kick-down är att snabbt trampa till på gasen så kommer lådan växla ner utan att motorn hinner reagera.
av perhall
Kanske har viss relevans på en diesel som tar en rejäl stund på sig när man trycker på gasen, där är ju bensin lite bättre (och el såklart bäst).
Men det var nog mest en cool grej som många erbjöd ett tag. Passar i en Alfa, 911 eller RS6, men knappast i en XC90

Har precis bytt tomgångsventilen men inte te[…]

Tysta sommardäck V90

Enligt volvo cars så kan man få proble[…]

Ny stereo i min s40 2004

@nizzan ,

Köpråd volvo s60 t5

Bjud 35.000:- om det var så du hade vär[…]