NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av HCP
Du kan ju ha haft oturen att ha fått en defekt givare.
Ta en multimeter och mät den på motstånd, ska vara 900-2500ohm om jag minns rätt, dock osäker om det enbart gäller icke monterad.

Du kan lyfta bilen lite, ur med växel och snurra hjulet för hand och kika på multimetern så ska det svaja lite på värdet, har du avbrott kan det vara sensorringen. Kan va lite trångt att komma åt men om du har krokodilklämmor på multimetern är de lite enklare.
av LennartDoe
Jag jag råkade snubbla över lite info om det där och mätte motståndet tidigare idag och det låg på typ 1900 tror jag det var och den andra på ca 1700 om jag minns rätt. Diffade lite men det är nog inte det. Har kopplat ur CEM och gjort rent för att kolla om det var något glapp där efter att nya givaren inte fungerade.

Jag beslutade att byta tillbaka till den gamla med planen att om den ger BCM-0012 igen då (den nya gav BCM-0011) så skulle jag åka till biltema och köpa ytterligare en givare där. Visste inte att biltema hade såna för jag tror inte de hade det senast jag var ute efter en, men de var både billigare plus att jag hade kunnat få den samma dag istället för en veckas leveranstid.

Men kanske tur i oturen då att den gamla givaren också gav felkod BCM-0011 när jag skulle åka till biltema.

Som amatör låter det som att BCM-0011 dyker upp före BCM-0012 och att det är mer fel på bilen nu oavsett givare. Hade inte BCM-0011 slagit ifrån ABS systemet hade nog BCM-0012 dykt upp precis som tidigare. Värt att notera att BCM-0011 dök upp innan jag kopplade ur och tillbaka CEM så beror inte på det.

Edit: Saknar krokodilklämmor, men antar att jag skulle kunna löda fast några trådar på den gamla ABS givaren. Den är ändå spräckt kring skruven man fäster den med och jag har ju en extra. Då kanske jag blir klokare om ifall jag måste byta hela hjulnavet igen för sensorns skull (2 år gammalt hjulnav). Utesluter inte att det är det, men försökte lyssna med nedvevad ruta ifall det kom missljud ifrån hjullagret som senast, men jag hör inget sånt.
Senast redigerad av 1 LennartDoe, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av HCP
BCM-0011 verkar vara felaktig signal medan 0012 är avsaknad av signal.
Kan vara sensorringen på lagret. Kommer du åt med spray? snurra hjulet och blås på ordentligt med bromsrengöring som ett test.

Eller om du känner någon nära med oscilloskop som kan spara kurvan, så kan du se över tid hur värdet rör sig och mellan vad när du snurrar hjulet. Också enkelt att se glapp då eller dålig del lav sensorringen.

Lagerbyte tar ju inte mer än en timme typ och kostar inte våldsamma slantar, tid är ju också pengar att försöka pin-pointa felet så har du ju kommit lite närmre felen.
av LennartDoe
Nej visst var det billigare än jag hade för mig med nytt hjulnav, för visst verkar man behöva byta hela paketet på v50? Dock var det något av ett helvete att försöka pressa in det nya hjullagret med det där biltemaverktyget. Kom snett och trilskades en del för mig. I övrigt har jag kanske lärt mig en del sen första gången jag bytte plus att bultarna kanske inte sitter så förbannat denna gång. Lite för stort ingrepp att ge sig på ute på min parkering då jag fastnade i timmar eller kanske dagar med vissa bultar senast. Fast det är väl just för sånt där man lär sig lite tricks då och sen dess :-D

Så slitigt som det var att byta hjullager förra gången så drar jag mig lite mer för att byta något sånt i onödan. Den klagade ju på höger sensor fram förut också så kanske är CEM eller glapp kontakt. Kanske dum fråga, men om jag sprayar bromsrengöring (har redan gjort det lite), finns det ingen risk att det kryper in i lagret och förstör smörjan i det?
Användarvisningsbild
av HCP
Bromsspray kanske kan leta sig in men tror inte det är något bekymmer, dunstar snabbt.

Att båda sensorerna gnällde förut är ju förvisso en signal att det är något annat än en enskild givare eller sensorring. Men de kan ju vara ett signalspöke också.
Jag hade nog tagit en vända till på CEM (strömlös bil först) och dragit ur - satt i kontakter några gånger för att motionera bort ev. ärg på nån kontakt och satt en multimeter på abs-givaren och ruskat på sladden som går in i motorutrymmet för att se om siffrorna rör på sig.

Fryser du ner lagret en dag innan och smörjer gängstången ordentligt med MoS₂-fett (finns på biltema för 40 spänn eller nåt) så får du mindre friktion i stången och de går lättare.
Räcker om du släpper på undre bärarm och centrumbult för drivaxeln så kan du vicka ur axeln, styrleden behövs inte men kan tas om du behöver mer wiggle-room.
Lite välriktade slag på spindeln så brukar spindelleden hoppa ur.
av LennartDoe
Jag har inte haft tid att kika på detta på någon månad så bilen har fått stå. Köpt hjullager jag tänkte prova att byta. Men jag tror inte att det är det. Det har förbryllat mig att framhjulet inte gått att snurra på när bilen är lyft och neutral växel. Provade på andra sidan och där snurrar däcket. Alltså kanske felet är att ett däck är låst och inte rullar som förväntat, vilket kunde vara en felorsak enligt den senaste felkoden som jag förstod. Detta lär dock inte vara ursprungsproblemet som gjorde att den även klagade på ABS höger fram och inte bara vänster fram etc..

Vill minnas att när jag tog loss bromsoket senast för någon månad sen så var bromsklossarna som nya och jag har funderat på om rost gjort det tajt för allt eftersom bilen står ganska mycket och nya klossar inte lämnar så mycket spelrum. Men nu när jag tog isär är bromsklossarna helt slut och jag har ju bara provkört kanske 1km totalt efter försöken med att fixa ABS-systemet. Jag minns kanske fel eller slits klossarna ut så fort om de låser sig?

Då är frågan varför de låser sig. Borde inte bromsen lägga "rätt tryck" när man bromsar och sen släppa ut dem igen även om det var tajt med klossarna när de var nya? Googlat lite försiktigt på detta och min magkänsla börjar säga mig att ABS-styrenheten är whacko, fast varför låser den en av bromsarna i så fall även efter att ABS slagits ifrån? Jag ska ge bilen en chans till genom att åka och köpa nya bromsklossar, men är det ABS-styrenheten så är det väl bara att skrota eländet? 10-15k för en gammal rostig begagnad box till en v50 från -07 börjar ju likna ovärt då det väl är vad bilen i sig är värd.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Prova lossa lite på luftnippeln på bromsoket, släpper bromsen då så är det antingen ABS-enheten (fel i ventilblocket) eller en dålig slang som håller kvar trycket. Annars skulle jag tippa på fastkärvat eller felmonterat bromsok.. betydligt mer sannolikt :-)
Användarvisningsbild
av HCP
Värmeansamlingen av liggande bromsar skulle kanske förklara felet på abs också, magnetismen blir rätt kass när de blir väldans varmt.
av LennartDoe
Erik Å skrev: ons 09 aug 2023, 18:10 Prova lossa lite på luftnippeln på bromsoket, släpper bromsen då så är det antingen ABS-enheten (fel i ventilblocket) eller en dålig slang som håller kvar trycket. Annars skulle jag tippa på fastkärvat eller felmonterat bromsok.. betydligt mer sannolikt :-)
Ja att bromsoket typ rostar fast eller kärvar låter ju inte så osannolikt med en bil som står så pass mycket som min ändå gör emellanåt. Sen kanske det monterats skevt vid något tillfälle och att det nu märks eller nåt. Ska borsta av och fila bort rost vid de röriga kontaktytorna och smörja bromsoket lite enligt en video jag hittat på youtube. Verkar inte så dyrt att byta bromsoket heller om det skulle vara så, men kan bli många bytta delar innan jag hittar rätt.
av LennartDoe
HCP skrev:Värmeansamlingen av liggande bromsar skulle kanske förklara felet på abs också, magnetismen blir rätt kass när de blir väldans varmt.
Det som står mig lite är att jag tror det var rätt många år sen jag bytte bromsar. Felet har enligt felmeddelanden rört både höger och vänster fram även om endast vänster verkar bestå. Vänster sida kan jag varit och pillat och monterat tillbaka grejerna lite skevt möjligtvis. Tror du sensorringen kan ha blivit permanent avmagnetiserad så den behöver bytas om jag rent teoretiskt löser eventuella problem med rost-kärvande bromsok?

Om jag försöker backtracka så var det först "Ingen signal vänster fram". Sen av oklar anledning har den nu "felaktig signal" vilket antyder att jag på oklart vis råkat upprätta signalen igen men antagligen i samma veva monterat bromsoket fel vilket orsakat den felaktiga signalen och de "försvunna" bromsklossarna. "Felaktig signal vänster fram" kunde ju uppstå av låsta däck också så ska nog börja med att serva oket och byta beläggen på vänster sida som är helt slut och provköra innan jag byter hjullagret för ABS-sensorringens skull. Låser sig bromsen igen ska jag nog leta nipples och prova luftningen.

Har fått upp detta felmeddelande igen Awd fr[…]

Hej. Har liknande fenomen på XC60 2019. Felk[…]

Hej, första inlägget här. Min V70[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Har RTTI trafiktjänst för navigationen i[…]