Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fann detta KIT på vparts, men deras support säger att det långa röret som delvis är av aluminium, inte passar på min bil.

https://vparts.se/se/volvo-s70/reservde ... plett.html

Stämmer det, har någon här bytt och fått det att passa ?

Min bil har tydligen inte ett rör, istället sitter där en slang.
m.jpg
m.jpg (662.34 KiB) Visad 837 gånger
Jag har ett alu-rör i en isolerande skumgummislang..
Inser inte varför man byta byta röret. Det fungerar bara som värmeslinga för att inte ventilationsslangen ska frysa i extremkyla..
Aha, har inte känt på "slangen", den kanske är som du beskriver.
Men iaf med mitt REG.nr som underlag, ansåg Vparts att satsen ej var kompatibel pga det röret som ingår.

Kan iofs köpa satsen och vaska röret om det visar sig inte funka.

Ska tydligen gå att rengöra typ allt egentligen, men byte förenklar väl vid verkstadsbesök.
Så här är det förstås: ventilationsslangen är ihopbuntad med metallröret som det går kylvätska igenom, sen är allt isolerat med skumgummi utanpå
Och i ändarna på metallröret övergår det till gummislang för anslutning till kylsystemet..
Det man behöver göra är att rensa eller ev byta ventilationsslangen eftersom den samlar kladd på insidan.
På min R19 frös vevhusvent när det var -30 och den spottade ut oljestickan :-/ Förstår varför Volvo värmer slangen som går framför motorn, helt oskyddad i fartvinden.. kylaren förblir iskall när det är -30 :-)
Kollade i VIDA 9470330 heter mitt rör, ingen slang uppenbarligen.
IMG_4975.jpeg
IMG_4975.jpeg (2.01 MiB) Visad 776 gånger
Googlar man det finner man på holländsk site, ett till synes identiskt rör som det i KIT:et vparts säljer.
Fast på holländska site:en återfinns även det Volvo nummer 30650055 som vparts anger deras rör ska motsvara.
Däremot om man söker i VIDA på vparts Volvo-nummer, så hittar inte VIDA det, hmm…

Känns som att vparts KIT är korrekt egentligen, fast de inte tror det.
Jamen det är ju nr 8 som är ventilationsslangen ihopbuntad med ett dubbelvikt kylvattenrör (det senare kan ju faktiskt vara en slang även det iofs..)
På min -00 sug tror jag inte röret var dubbelvikt, det var 15 år sen jag bytte så minnet slirar. Hoppsan kanske hög tid att byta vevhusvent igen? :-D
Senast redigerad av 3 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]