Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ostene
I ett av mina inlägg tidigare skrev jag att jag mätte glappet
ute på däckets slitbana. Det är mycket lättare att mäta på
den pga. den större radien däcket har än drivaxeln.
Glappet blir "förstärkt".
av ostene
Om man sätter upp en liten ekvation för att räkna ut gradtalet som blir
utifrån 25 mm på slitytan så får man: 2.5/198 = x/360 som ger ett x på 4.6 grader.
Den mätta omkretsen på slitytan är 198 cm.
Det är i praktiken samma värde, eller hur?

Det mätta glappet totalt är 2.5 cm, med 4
drivaxelknutar och glappet i växellådan.
av ostene
"Storfot" skriver att en sådan behandling skall en frisk växellåda tåla . Vad är då en frisk växellåda?
Vad är det då för fel som man inte märker? Och som plötsligt dyker upp på Bilprovningen?

Min växellåda har aldrig krånglat, allting har fungerat. Det har funnits ett litet glapp i
drivaxelkorsen ända sen jag köpte bilen men inget besvär av det. Har kört den ca. 5000 mil och
minimala glappet har varit det samma hela tiden ända tills besiktningen på Bilprovningen.
Min förra bil en Volvo 945 gick bra i 40 000 mil. När jag sålde den var växellådan helt ok!
ostene
av ostene
Pga. det stora glappet i växellådan så "glappar" det mellan motor och framhjulen som driver bilen frammåt.
När jag släpper gasen i en nerförsluta så börjar bilen sakta ner farten "stötvis" inte lungt och mjukt,
och det är inte konstigt med så stort glapp i kraftöverföringen.
ostene
Användarvisningsbild
av Erik Å
ostene skrev: mån 31 jul 2023, 12:33 ..
Mätte upp glappet och det är nu uppe i 25 mm mätt på slitbanan...
Jag kollade på min V70 -00 (M56 låda), med ettan i och vänster hjul upplyft så är glappet +/- 20mm dvs 40mm totalt ute på slitbanan.
Nu har den ju gått 61k men jag tror glappet var ungefär lika stort när den var ny :-/ Ytterknutarna är rätt nya, har bara gått 10k..
Med femman i kan man få 15mm till om man tar i, måste vara vevaxeln som rör sig :-)
Kan kolla om glappet har ökat när den passerat 100k :-D
av panth0n
Ladda upp en film där du visar glappet.

Har typ samma glapp som ovan och har haft liknande på samtliga V70-modeller (de med M56) jag ägt utan vibrationer eller skakningar. På min förre med AW55 var glappet ännu större, kanske pga "parking prawl"-funktionen, men inte heller här några vibrationer.

Den få gångerna det skakat i bilen när jag släppt gasen har det berott på följande:
Trasig damask som jag missat+att vatten/smuts entrat men inget fett läckt ut.
  • Då har knuten tagit skada och den har samtidigt knäppt och fört oväsen.
Påliggande bromsar
Motorfäste trasigt
  • Den undre mellan subframe och motor/vxllåda i mitt fall. Detta orsakade absolut mest liknande symptom på det du beskriver. Denna bussning går på alla modeller för eller senare.
Balanseringsvikt som lossnat från däck.

Sedan så hade nuvarande exemplar vid inköp dåliga bussningar och leder där fram vilket orsakat århundradets spårighet och svajighet... Därför jag fick den så billigt. :-D
Det kan alltså vara en uppsjö av grejer utöver växellådeglappet som verkar normalt.

Återigen, ladda upp en film där du visar så blir det tydligt om det är det du beskriver som är problemet :-)
av ostene
Försökte ladda ner en filmsnutt från en digitalkamera men det funkade ju inte.
Filmen heter "namn.AVI".
Någon som vet hur man gör nu?
ostene

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]

Nä, inget Polestarmärke bara för at[…]

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]