- ons 09 aug 2023, 01:14
batmac,
Volvos laddhybrider har elvärme utan värmepump. Men de har bensinmotor också som kan ge värme. Kör man bara på el med laddhybriden ger elvärmaren värme. Tror inte jag sett nån klaga direkt på elvärmaren i Volvos laddhybrider. På min V90 Recharge MY22 early var första gången laddhybriden fick elvärmare, dock beställde jag som tillbehör bensinvärmare och då utgick elvärmaren. Det lär ju bero på var man bor i Svedala om man behöver den effektivare värmepumpen. I södra Sverige kanske en värmepump inte är nödvändigt, men i Norrland kan det nog vara klokt ha det. Jag bor i Värmland och på min ort är det allt rätt kallt på vintern fortfarande, så jag skulle lätt välja värmepump. Inte vill jag åka elbil varken som förare eller passagerare och sitta och småfrysa på vintern.
Underligt det inte går lägga till värmepump på billigaste instegsmodellen. Obegripligt för mig. Men Volvo är mästare lägga bra att ha tillbehör eller rent av nästan nödvändiga tillbehör i de högre utrustningsnivåerna. Det är allt uträknat av tillverkaren.
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.