Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 144
Tybbe skrev:Vad är det för fel med turbo den kan gå hur långt som helst sköter man bara olje byte m,m så är turbo inga problem. Och det är alltid lite kul med lite mer drag unde huven och en v70 05 är ganska stor och tung så jag tycker turbo är bara bra på dessa modeller
Jo jag har ju själv en turbo men tycker det känns onödigt förutom när man drar husvagn, med turbo är det fler komponenter som kan gå sönder t ex. slangar som spricker och oljeläckage.
Jag fick byta min turbo då den var sopslut efter 30k mil, inget stort problem för mig som har eget garage och kan meka men alla har inte de förutsättningarna.
av jlu
Jag har tagit över min fars 2005 V70n, gått 24000 mil. Jag har den som andrabil då vi numera har en Zoe (elbil) som förstabil.
Min historik är likt Gearbox3 saabar sen jag tog körkort på tidigt 90-tal. Saabarna har varit roligare bilar, men både rost och småsaker som strular. Sen haft 5 (tror jag det blir) nya VW (Golf och Passat) via jobbet och tyvärr imponerar de inte. Trevliga att köra, men mycket annat smått som jag inte förväntar mig av en fabriksny bil.

V70n är helt otrolig, för att vara så gammal så har den i princip ingen rost och bara småsaker har strulat. Dessutom är det bekväm att åka. Men alla dessa bilar är ju rejält gamla så man får nog räkna med att det är lite jobb med dem.

Jag tänkte ett tag köpa en billig V70 eller S80 och det fanns gott om bra FAQer, jag vill minnas att det finns några dyra problem, styrväxlar, elektronikenheter som går sönder (elcentralen, instrumentet, ABS enheten osv). Annars är det väl som alltid, en missskött motor eller slut koppling kan vara nog för att skrota en i övrig fin bil.
Användarvisningsbild
av 144
jlu skrev:i princip ingen rost
Fjäderbenstornen rostar sönder underifrån och när man ser en liten bubbla uppifrån är det alldeles för sent. :party:
Åtminstone i den halvan av landet som saltas.
av jlu
144 skrev:
jlu skrev:i princip ingen rost
Fjäderbenstornen rostar sönder underifrån och när man ser en liten bubbla uppifrån är det alldeles för sent. :party:
Åtminstone i den halvan av landet som saltas.
Låter som ett bra tips att rostskydda där då, Jag brukar köra med lättflytande rostskydd och ofta.
Finns andra ställen man ska ha under bevakning?
Användarvisningsbild
av 144
jlu skrev:Låter som ett bra tips att rostskydda där då, Jag brukar köra med lättflytande rostskydd och ofta.
Finns andra ställen man ska ha under bevakning?
Skärmkanterna fram rostar inifrån, saltlaken kryper in under plastinnerskärmen. Säkert likadant vid bakhjulen.
Användarvisningsbild
av bem
Hade en V70 N 2.4, 140 hk var det väl, bensinare, årsmodell 2001. Körde 40 000 mil med den. Skärmkanterna bak, bakre halvan har en tendens rosta, se upp med det. Jag hade manuell växellåda och det funka väldigt bra tycker jag (har automat numera, V90). V70 har stort lastutrymme, relativt stort baksäte och framsätena inget klaga på heller anser jag. Jag hade värsting ljudsystemet i min V70, det var rätt cool att ha haft ett sådant ljudsystem i en Volvo (har inte blivit nåt mer så häftigt ljudsystem i mina Volvo efter det). Sista årgången brukar vara bäst för då har de flesta barnsjukdomar och andra svagheter oftast rättats till. Brorsan hade också en V70 men lite nyare än mig, det var nog nåt år innan produktionen upphörde av V70 han hade. Ljusgrön metallic hade han, jag hade en marinblå metallic. Jag spara kvitton på "allt" som jag behövde köpa ang. service, reservdelar, däck osv under de 13 år och 40000 mil jag hade min V70. Sen sammanställde jag allt i Excel och summerade. Gör aldrig det för då kan Ni få en chock vad det kostar ha en bil. Sen la jag på kostanden för all bensin under 40000 mils åkande, skatt och försäkring och då blev det än tydligare att en bil är ett slukhål av av pengar utan dess like.
Om 2007 var sista årsmodellen på V70 N skulle jag satsa på det och så få mil du har råd med. Full servicebok förstås, annars se dig om efter annat exemplar av V70. Nog svårt att inte bli nöjd med en V70 som skötts på normalt sätt.
Jag skulle undvika säten som har syntetiskt skinn i kanterna, syrrans hade en V70 T5 med sånt, det såg för djäkligt ut i förarsätet efter några år, såg ju ut som möss varit och gnagt i det syntetiska skinnet i kanterna, men det var ju bara vanligt slitage. Min V70 hade äkta skinn i kanterna på stolarna och baksätet, höll mycket bra så länge jag hade min V70. På syrrans V70 T5 blev lyktglasen fram mjölkvita på slutet, på min var det riktigt glas i framlyktorna så de blev aldrig mjölkvita.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]