Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Steffe3
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr ... ry=1155072

Ett vindkraftverk som inte producerar mer :oops: Fördelen med att dom ploppar upp som svampar är väl att ett enda inte gör så stor skillnad på totalen.

Var och tittade på några nybyggda i Motala kommun, och jäklar vad stora dom är. Ser stora ut på håll, men inget mot vad dom är close-up.
Användarvisningsbild
av joel80
Steffe3 skrev:https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr ... ry=1155072

Ett vindkraftverk som inte producerar mer :oops: Fördelen med att dom ploppar upp som svampar är väl att ett enda inte gör så stor skillnad på totalen.

Var och tittade på några nybyggda i Motala kommun, och jäklar vad stora dom är. Ser stora ut på håll, men inget mot vad dom är close-up.
Det är troligen blixten som satt eld på det... med tanke på hur mycket det blixtrar senaste dygnet. Fördelen här är att man inte tappar speciellt mycket i nätet. Det är värre om det brinner i ett kärnkraftverk. Bild
Användarvisningsbild
av Steffe3
Ser ut som ovädret är rätt långt norr om Gotland dock (närmare Norska gränsen), hörde/såg inget igår efter 9-tiden.
Men ja, lite det jag menade, inte så farligt om det händer ett enstaka vindkraftverk, mer än risken vid släckning då.

Skulle inte vilja vara med om en brand på ett kärnkraftverk heller, även om släckmöjligheten troligen är långt bättre med automatsystem och allt vad som nu finns.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev: tis 08 aug 2023, 11:27
VolvoB20 skrev:Stämmer, men kärnkraft kan fungera som baskraft på ett helt annat sätt än vindkraft kan göra.

Kärnkraften kan också regleras så den producerar mest baskraft under vintern när vi behöver som mest el, medans vindkraft producerar mindre el när vi behöver som mest el.
Vindkraften producerar bäst under vinterhalvåret, men kan såklart producera mindre under vissa perioder där det är kallt också.
Nej. Normalt är de kallaste månaderna vindfattigast med lägst vindkraftsproduktion, tyvärr. Hösten bäst med sina höststormar som drivs av energin i luft och vatten som byggdes upp under de varma sommarmånaderna, när den energin som lagrats minskar börjar det blåsa mindre. Som i diagrammet.

Självklart kan det finnas avvikande år men grunden för hur systemen finns ju där i botten, vimd uppstår inte spontant utan är lagrad solenergi till största del..

Sen kan vi ju iofs få kraftig uppvärmning av växthuseffketn så vi inte får några kalla vintrar i framtiden utan bara en blåsig period, Men det försöker vi ju förhindra,
Bilagor
VindoKärnkraft.jpg
VindoKärnkraft.jpg (86.82 KiB) Visad 132 gånger
Användarvisningsbild
av joel80
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: tis 08 aug 2023, 11:27
VolvoB20 skrev:Stämmer, men kärnkraft kan fungera som baskraft på ett helt annat sätt än vindkraft kan göra.

Kärnkraften kan också regleras så den producerar mest baskraft under vintern när vi behöver som mest el, medans vindkraft producerar mindre el när vi behöver som mest el.
Vindkraften producerar bäst under vinterhalvåret, men kan såklart producera mindre under vissa perioder där det är kallt också.
Nej. Normalt är de kallaste månaderna vindfattigast med lägst vindkraftsproduktion, tyvärr. Hösten bäst med sina höststormar som drivs av energin i luft och vatten som byggdes upp under de varma sommarmånaderna, när den energin som lagrats minskar börjar det blåsa mindre. Som i diagrammet.

Självklart kan det finnas avvikande år men grunden för hur systemen finns ju där i botten, vimd uppstår inte spontant utan är lagrad solenergi till största del..

Sen kan vi ju iofs få kraftig uppvärmning av växthuseffketn så vi inte får några kalla vintrar i framtiden utan bara en blåsig period, Men det försöker vi ju förhindra,
Stämmer inte. De kallaste månaderna (jan-feb) brukar oftast ha mest vindkraft.
Så här har det sett ut senaste två åren:
Screenshot_20230808_150435_Chrome.jpg
Screenshot_20230808_150435_Chrome.jpg (43.87 KiB) Visad 122 gånger
Screenshot_20230808_150339_Chrome.jpg
Screenshot_20230808_150339_Chrome.jpg (43.03 KiB) Visad 122 gånger
Källa: https://www.statistikdatabasen.scb.se/p ... ewLayout1/
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Stämmer men ...vi har ju haft två extremt varma och milda vintrar (Kanske pga av globala uppvärmningen) som gjort att vinden hållit i sig in på vintern. Vi i södern har inte ens sett till snön i princip på två år, min snöplog har inte kommit ut på två år. Vi hade lite snö med den var borta innan jag hann hem från jobbet.

Men kan vi räkna med att den globala uppvärmningen håller i sig så vi knappt har vintrar mer. Blir det en smällkalla vinter kommer det inte att blåsa tyvärr. Det är ju mängden värme som finns lagrad som ger energi till ovädren. Är det smällkallt blir det inte mycket blåst

Rätta mig gärna om jag missuppfatta hur det hänger ihop.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Uppvärmningen väntas, förutom en långsamt stigande global medeltemperatur, ge mer extrema svängningar i vädret. Titta på nyhetsflödet utanför ankdammen så syns det väldigt tydligt.
Och global uppvärmning kan mycket väl göra att det blir kallare i vissa områden pga ändrade cirkulationsmönster. Byter golfströmmen bana till sitt sydliga alternativ så kommer vi att få frysa här.
Räkna alltså inte med att vintrarna systematiskt blir mildare. :-)
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
VolvoB20 skrev:Stämmer men ...vi har ju haft två extremt varma och milda vintrar (Kanske pga av globala uppvärmningen) som gjort att vinden hållit i sig in på vintern. Vi i södern har inte ens sett till snön i princip på två år, min snöplog har inte kommit ut på två år. Vi hade lite snö med den var borta innan jag hann hem från jobbet.

Men kan vi räkna med att den globala uppvärmningen håller i sig så vi knappt har vintrar mer. Blir det en smällkalla vinter kommer det inte att blåsa tyvärr. Det är ju mängden värme som finns lagrad som ger energi till ovädren. Är det smällkallt blir det inte mycket blåst

Du kan på sidan kolla historiken fler år bakåt. Det är generellt samma sak. Det blåser mest under vintern.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Extrem vinterkyla hänger ihop med högtryck och det klara väder som dessa skapar (pga subsidens, i lågtryck har man hävning som skapar moln). Och i högtryck blåser det normalt inte :-/
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev: tis 08 aug 2023, 16:20
VolvoB20 skrev:Stämmer men ...vi har ju haft två extremt varma och milda vintrar (Kanske pga av globala uppvärmningen) som gjort att vinden hållit i sig in på vintern. Vi i södern har inte ens sett till snön i princip på två år, min snöplog har inte kommit ut på två år. Vi hade lite snö med den var borta innan jag hann hem från jobbet.

Du kan på sidan kolla historiken fler år bakåt. Det är generellt samma sak. Det blåser mest under vintern.
Då är det ju lungt och inget att oroa sig över då . Jag som är gammal är ju van vid att när det är riktigt smällkalla vinterveckor med låga temperaturer brukar det inte blåsa alls. Men jag minns tydligen fel.
  • 1
  • 180
  • 181
  • 182
  • 183
  • 184
  • 280

Jag kikar på att eventuellt köpa en beg[…]

Dags att byta fästet men blir fundersam att s[…]

Motorhuv öppen?

När jag i appen trycker på mina resor[…]

Högt motorljud