NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har en V50 2008 (i trafik juli 2007) som jag köpte begagnad för några månader sen och antagligen blev jag blåst... Den har (oavsett om motorn är varm eller inte) hög bränsleförbrukning när man kör på låga växlar. 1 växel långsam körning 4,4-9,9 liter (sedan går det lite ner till 3.3). Varvräknaren ligger då runt 1.0.

Om jag däremot kör på 5 växel i 80 km/h ligger den på 0,6-0,75 liter.

Gjorde felsökning genom att de kopplade in databoxen på en mindre verkstad och de hittade inget och den gick igenom besiktningen nyligen.

Tacksam för svar!
Lite oklart var du ligger på förbrukningen.

Tanka fullt och skriv upp mätarställningen, kör 5-10 mil och tanka fullt igen och skriv av mätarställningen så får du den absoluta förbrukningen.

Kollar du på färddatorn så ger den allt annat än relevant information, fullt rimligt om du ligger 0.8-0.85L/mil.
Screenshot_20230806-092913__01.jpg
Screenshot_20230806-092913__01.jpg (61.48 KiB) Visad 638 gånger
Orsak #1 till förhöjd förbrukning: kärvande bromsok. Beläggen behöver bara släpa en liten aning mot skivorna för att det ska märkas på förbrukningen.
Står t.o.m. som tips i instruktionsboken till min gamla V70. Och det är så sant så sant.. ;-)
Som nr 2 kommer däcken; rätt tryck och gärna i överkant, rullmotstånd klass A och så rätt toe-inställning.
Har du "tunga verktygslådor" eller annat gods i bagaget? Tycker du om att vara först ifrån rödljuskorsningar? Åker ni många i bilen, "fullsatt"?
Motorn har ett lågt vridmoment, 165 Nm vid 4000 v/min. Lägre än flera andra jämförbara motorer. Att dra släp t.ex är ingen bra idé med den bilen. Korta sträckor kan man kanske göra någon enstaka gång, men inget regelbundet vardagligt.
Tusen tack alla!

Jag har inget tungt i bilen och kör ekonomiskt och ofta ensam men ibland men flickvän och en baby. Har året runt däck men det var likadant innan jag bytte.

Oavsett vad så tycker jag det är märkligt att den drar så mycket när man startar? Det har inte med åldern att göra?
Alla kilon ska sättas i rull med en en liten motor, det ger utslag på färddatorn och är i sammanhanget ointressant om det inte är fysiskt mätbart. Förbrukningen över tid ger en fingervisning om den drar som den ska.

Men alla bäckar små såklart, olja, filter, luftfilter, hjulinställning, däcktryck, däckmönster, bromsar, körstil, plan eller backig väg, hastighet, lufttemperatur, snabba eller långsamma växlingar, smyg- eller fullgas osv

Marcusv50 skrev: mån 07 aug 2023, 16:32..
Oavsett vad så tycker jag det är märkligt att den drar så mycket när man startar?
Förbrukningssiffrorna i reklamen brukar avse varmkörd motor :-)
Det man kan göra för att pressa förbrukningen vid kallstart är att ha tunnast tillåtna syntetolja. 0W30 eller vad det nu står i handboken..
Se till att ha frisk termostat så att temperaturen kommer upp så snabbt som möjligt.
Ålder ja, börjar kompressionen att svikta så sjunker verkningsgraden och det går åt mer soppa..
Förresten, har du luftförvärmning på den där? Termostaten till luftspjället åldras så att det fastnar i varmluftsläget på de lite äldre volvomotorerna. Det gynnar inte verkningsgraden, Otto vill ha kall luft.. :-/

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]