Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av _lucifer_
Appropå servicepriser...
Körde en arbetskompis till verkstan för att hämta sin S60 från 6000milaservice. Eftersom jag snart ska in med min S40n på samma service så passade jag på att höra mig för lite om priser.

Han betalade lite drygt 2600,- inkl stämplar och allt. Min bil skulle hamna i ungefär samma pris plus/minus någon hundralapp.
Har även kollat med en lokal auktoriserad Volvoverkstad och han skulle ha 3600,-. Så fortsätter jag att fråga runt så vet gudarna hur högt det kommer hamna... och då har jag inte varit in på Volvo ännu! ;)
av Kena
Och det för att byta olja och rsten kan man kolla själv, skrämmande men på nått sätt vill man ändå göra det.
av ad
Det var vad en mekaniker sa till mig när jag skulle få utfört en service. Vad han menade att betala 3-5000 kronor för ett oljebyte samt att någon tar ett varv runt bilen. Läste att bilfirmernas störst uppfinning var servicen. Där finns det pengar att tjäna. Underförstått borde kunden ha en dumstrut på huvudet under servicen när de tjänar dessa pengar.
av Infide
Det är ju stämpeln man betalar för, resten klarar man själv. Dock måste ju verkstan betala hyra, löner, räkningar etc. Precis som vilket företag som helst. Vad tror ni t.ex Jens of Sweden gav för sina MP3-spelare när de kom in? Fattig kina-spelare med JoS-tryck på, såldes för tusentals kronor och kosta maxen 20lapp in.
Användarvisningsbild
av greeeken
Infide skrev:Det är ju stämpeln man betalar för, resten klarar man själv. Dock måste ju verkstan betala hyra, löner, räkningar etc. Precis som vilket företag som helst. Vad tror ni t.ex Jens of Sweden gav för sina MP3-spelare när de kom in? Fattig kina-spelare med JoS-tryck på, såldes för tusentals kronor och kosta maxen 20lapp in.

O sen gick de som de gick tack vare den dåliga kvalite+en

Spelar ingen roll Dom tar för mkt pengar för sevicen.
Andra bilmärken kostar inte lika mkt.
Stämpeln? Betala till mig så kan du få några volvo stämplar säkert
av kb1
SOLNA BILTEKNIK AB
Jag har gjor en service där och alldrig mer. Oljespill i motorummet fick motortvätta efter servicen. Hjulbultar ej dragna en hade lossnat ett par satt
lösa. Konstigt bemötande då jag ringde och påpekade detta, Han sa att jag fick skylla mig själv och att jag borde efterdra dom direkt efter servicen. Då jag påpekade att jag har bytt däck i 25år och alldrig haft lösa bultar även när jag har efterdragit dom så la han på luren. Hur resten av servicen är har jag ingen aning om har inte tid att kolla, men man behöver inte vara expert för att räkna ut hur deras service är..!!! Billigt var det men vad får man för pengarna. Jag får göra en snabbkoll på bilen innan jag kör vidare
krille
Användarvisningsbild
av greeeken
kb1 skrev:SOLNA BILTEKNIK AB
Jag har gjor en service där och alldrig mer. Oljespill i motorummet fick motortvätta efter servicen. Hjulbultar ej dragna en hade lossnat ett par satt
lösa. Konstigt bemötande då jag ringde och påpekade detta, Han sa att jag fick skylla mig själv och att jag borde efterdra dom direkt efter servicen. Då jag påpekade att jag har bytt däck i 25år och alldrig haft lösa bultar även när jag har efterdragit dom så la han på luren. Hur resten av servicen är har jag ingen aning om har inte tid att kolla, men man behöver inte vara expert för att räkna ut hur deras service är..!!! Billigt var det men vad får man för pengarna. Jag får göra en snabbkoll på bilen innan jag kör vidare
krille
Du har redan startat en tråd om detta
av Raspon
Servicepriset plus reservdelspriset ska ju finansiera alla fabrikationsfel som bl.a Volvo bygger in i våra bilar.Hur ska dom annars förklara att nybilspriset knappt stigit sen mitten på 90talet.Nu kommer snart ett svar om goodwill detta fantastiska uttryck som alla slaviskt Volvoservande bilägare tror är så fantastiskt att dom får.DOM HAR JU FÖR H-V BETALAT DENNA VARENDA GÅNG DOM SERVAT BILEN TILL DE HUTLÖST HÖGA SUMMORNA.MVH Olav(less på höga bilkostnader)
av volvo experten
durukan skrev:Hej allihopa.
Har precis byt bil till en v70 -06 170hk Momentun. Hade en s60 -02 innan.
Försäljaren upplyste att det var servicedags på bilen, men jag tyckte att det kvittade sig efter som min s60 som jag gjorde inbytes med också skulle servas. Men hur f--n skulle jag veta att 6000mila serciven på en s70 -06:a kostar HELA 5250:- hos bilia haganorra och 4955:- hos brabil uppl-väsby. Hur sjukt kan det vara? självklart frågade jag var det är som kostar så mycket. Du blir svaret:Haaa, T-stiften ska ju bytas... Vad i hela världen kan 5st t-stift kosta. Jag vet att 3000mila servicen kostar cirkus 3100:- Även det mycket. Med tanken på att det bara är i princip oliabyte samt oljafilt. Måste ha kvar nybilsgarantin. Ca 7månader kvar.
Undrar om det finns andra märkesverks. som är lite billigare. Samt om det är någon ide att serva själv eller hitte en billigare verksta. Byebye till nybilsgarantin alltså?. . :(
Behöver verkligen era hjälp och tips..

MVH Durukan
Du kanske skulle köpa dig en mindre bil om du inte har råd med service kostnaderna !!
av LaRy
Service är onödigt dyrt. Det har blivit bilverstädernas nödvändiga mjölkkossa. De har dessutom lyckat övertyga kunderna om att bilen är värdelös och inga garantier gäller om inte stämpeln finns.

Så här ligger det till. Idag finns bara stora verstäder för att arbetsmiljö måste vara fin, handikappvänliga toaletter för bilmekaniker m.m. Dessutom är verkstadsutrustningen mycket dyr med datanalys och teknikerna åka på dyra utbildningar för att klara av alla nya modeller. Allt detta kostar, det kostar väldigt mycket.

Sen kommer du in med din fina bil som går dåligt. De ansluter datorn som med en gång talar om att exempelvis knacksensorn är sönder. Montaget går snabbt och vinsten på sensorn är relativt låg. När de byter sensor är du inte beredd att betala massvis för datoranslutningen och jobbet var ju fixat på 1 timme! Du vill inte heller betala alla timmar teknikern varit på kurs. Man kan påstå att denna reparation går egentligen med förlust om man ser till den totala investeringen för att lösa felet professionellt.
Varför kunde de lösa det på en timme, p.g.a. bra utrustning och utbildning. Hur skall de då lösa ekonomin? Svar, dyr service är mjölkkossan. Det är som en avbetalning på att du får tillgång till verkstadens kunskap och utrustning. Genom att betala den dyra servicen klarar verkstaden sin ekonomi. De har övertygat dig om att du är tvungen att ha en stämpel i serviceboken, genialisk affärsidé!!!!!!!

Om du vill avstå från denna avbetalning på verkstadens investering kan du serva bilen själv och anlita den professionella verkstaden endast då du behöver dess resurser.

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]