Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag besitter en väldigt välvårdad Xc70 2013 d4 awd fullservad på verkstad. Men nu servar jag själv.

18.000 mil har den rullat nu.
Kamrem, haldex olja och automatlåda oljan är just bytt.

Jag hade bilfeber och provcykla en Xc60 2020 men Jag känner att det var inget för mig, hatar starkt stora touch skärmar och driver assistenst, små bagage samt adblue bilar

Men hur länge är det ekonomiskt försvarbart att hålla i liv en xc70? Vad ska jag göra för att den ska hålla till 50k? Något speciellt?
Har du koll på alla kostnader så kan du räkna ihop det totala, hamnar du under 35:- milen är det bara att köra.

Våra bilar.
37:70/mil (V70n 2.5t 2004)
19:40/mil (V50 D2 2012)

Hemskt dyra mil på vår V70, förklaringen är att den rullar 60 mil per månad och har nyss bytt stötdämpare, fjädrar, bromsbackar och stabstag som sög ett rejält hål i plånkan men som hade varit ännu större sughål om jag lämnat in den på verkstad.
Hur mkt pengar lägger du på reparationer varje år?
Ungefär hur mkt värdeminskning är det varje år på den bilen du tänkt köpa istället?

Baserat på dessa svar är det väl ganska uppenbart om det är ekonomiskt försvarbart att behålla XC70:n.
V70 -00, 61k. Värdeminskning ~0 kr/mil, underhåll ca 2 kr/mil (förutsätter att man skruvar själv och lägger tid på förbyggande underhåll dvs rostskydd), går i stort sett som när den var ny :-D
Det är ju i princip aldrig ekonomiskt försvarbart att byta till en nyare bil. Man byter av andra anledningar, problemfritt ägande, andra behov, nyare teknik (som du skrev att du inte var så intresserad av), säkrare bil mm. Värdeminskningen på en ny bil betalar ju lätt för ett motorbyte per år och mer därtill...
Hmm, lämnar man in till verkstad för allt så går det att räkna fram en ungefärlig brytpunkt när underhållskostnaden skenar och en gammal bil blir dyrare än en ny..
Det är alltid en härlig känsla att hämta ut en ny bil, oavsett om den är ny-ny eller nyare begagnad.
Dock kan man ju fundera på hur roligt det är att bråka med Volvos nya Google exempelvis, istället för att ratta det man har.
Jag har haft tankar på att byta men nu har Volvo slutat med diesel och en tomhylsa till ny V60 ligger på 560K, det är många kronor som ska slantas upp på nettolönen för det. Vill jag ha en fullutrustad likt den jag åker idag är vi närmare miljonen än halvmiljonen. För en Volvokombi...
Senaste månaden har jag kört 625 mil (V60 D4 MY17, slår snart om till 20K mil) och den bara går och går trots att det är en så kallad VEA-motor. Att då köpa något som man inte vet något om kan skapa känslan av rysk roulette...
Ibland känns det som att vissa som har bytt bil till en ny bittert ångrar sig när den mer bor på verkstaden än hemma eller är behäftad med många, tråkiga och svårlösta fel.

Valet står såklart var och en fritt men jag tror nog att en rätt underhållen MY13 som bara har rullat 18K har mycket kvar att ge.
Vill börja med att tacka för alla svar.

Har ägt bilen under 1 års tid så har faktiskt inte reparerat något på denna tiden , eller ja enda utgiften har väll varit spolning av Växellåda

Hur ofta tycker ni man ska spola lådan? Jag är ju rädd för lådhaveri på en 10 år gammal bil.

Jag reparerar det mesta själv , tänkte sätta in nya stötdämpare bak till hösten.

På vintern är den i motorvärmare och underhållsladdning och parkerar bara i kallgarage så förhoppningsvis sparar det några mil på motorn

Kan du inte se nått om du skruvar bort inred[…]

740 som krånglar

Hur ser det ut i spjällhuset? Har du rengjort[…]

Håller med om att det är osannolikt att[…]

B30a i en 740?

740 fanns ju med en rak VW diesel 6-a så en […]