Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej,

Är det möjligt att avgöra vilken backsensor som är kass utan datorn? Har hört något om att man ska kunna mäta motståndet men den som verkstaden pekat ut som troligen felande mäter 10 respektive 12 vilket verkar vara rätt? Är den kass skulle den mäta 0?
Det hörs. Ställ bilen på en tyst plats och håll öronen mot varje sensor. En frisk sensor har ett lätt tickande ljud när man är nära.
Frågan är om det fungerar, enligt förra inlägget jag såg, så slår systemet ifrån. Annars hade man kunnat stå vid respektive sensor bara och se.
Det skulle kunna vara skadat kablage också, då lär det slår ifrån (om det är kortis åt något håll).

Annars har jag också hört talas om sättet Lövet nämner, så det kan fungera :-)
Steffe3 skrev:Annars har jag också hört talas om sättet Lövet nämner, så det kan fungera :-)
Funkade fint sist jag felsökte brorsans BMW ;)
Jag har också sett att man ska kunna höra på sensorn om den jobbar, hör man det dåligt kan man lägga ex handtaget av en skruvmejsel mot ytan så ska man höra att den vibrerar. Man kan också hålla en mick in till för att höra.

I detta fallet så konstaterar dock bilen ganska snabbt efter start av bil att systemet behöver service, d.v.s sensor lampan släcks och trycker man på knappen så tänds den i någon sekund för att sedan släckas igen.

Verkstaden gjorde en avläsning i samband med annan åtgärd och då pekade man lite snabbt på att det var andra från vänster som inte fungerade.

Vi har haft problem med sensorerna några år, oftast har det endast kommit nä det regnat mycket så jag antar att fukta då taget sig in och ställt till det. Efter några dagars torka har de dock fungerat igen som vanligt. Nu är det dock helt dött, inte ens 5-56(som vissa tipsat om) får systemet att hoppa igång.

Man kan komma åt samtliga sensorer utan att montera ner kåpan över stötfångaren men det är lite kluddigt att komma åt, iallafall om man inte hissar bilen.

Jag plockade av den som verkstaden pekade på och testa mäta den som sagt men får ett motstånd i den vilket vad jag förstår inte ska gå om sensorn är kass. Det tyder såfall att verkstaden pekade på fel sensor i all hast eller att det är kablaget som är kasst. Det är dock märkligt om kablaget reagerar när det regnar på utsidan men jag antar att man kan ha 2 fel samtidigt.

Det låter som att jag måste hissa upp och plocka bort kablaget och möta för att se så att signalen går fram. Eller kan man reda ut det på annat vis ex genom att läsa av datorn?
La i backen, släppte handbromsen och höll på bromsen, ingen av oss kunde känna att sensorerna jobbar. Har en WV Automat med sensorer bak och fram, provade samma sak här men utan att släppa handbromsen och här känner man att sensorerna jobbar.

Så mycket talar för att bilen gör en status check vid uppstart och är det någon sensor eller kablage så stängs hela systemet av. Misstänker att det bara är avläsning då som gäller vilket kräver en lite dator om jag förstått rätt.
Jag hade liknande problem med backsensorena på min S80. På min var det den yttre på vänster sidan som larmade. 2 kablar hade ärgat av till den sensorn och i samma skede hade då antagligen sensorn gått sönder. Köpte en begagnad kabel stam från skroten och klippte av den trasiga biten och lödde ihop med den nya klippta biten och byte sensor sedan funkade det perfekt.
Åkte in till verkstad och fick reda på exakt vilken sensor det var som ger felkod. Åkte vidare till skroten och köpte en beg sensor med samma färgkod som bilen för 500 kr. Bytte sensorn vilket gick snabbt, nu fungerar det fint igen! :) Kostade ca 800 kr totalt.

Bra tips med vindavvisare! Tack

Snyggt! Stilren interiör även om ratten […]

230fk går snålt

Jag testade mäta lmm igår och kom till […]

740 som krånglar

Hur ser det ut i spjällhuset? Har du rengjort[…]