Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Oljan i växellåda och bakaxel slits ju och det blir en del kondens också, om än i mycket lägre grad än l motorn
Förr (70-talet)var det vanligt med 1000-mils service, då byttes olja i växellåda och bakaxel vid 10000 mil (automat vid 4000). Idag har vi 3000-mil service, då borde man byta olja i växellåda och bakaxel vid 30000 mil (automat 16000 mil). Och det är väl ungefär där intervallerna ligger. Så mycket bättre har oljan blivit på dessa år
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Pratar vi manuell? Konstigt nog finns såvitt jag vet inget oljebyte med i serviceplanen så oljan ansågs väl klara livslängskravet man hade på den tiden, dvs 50 k mil eller 20 år..
Oljan i min ser fortfarande jättefräsch ut, misstänker att den blev bytt i samband med kopplingsbytet vid 29k även om det inte nämndes på fakturan.
Det är väl inte fel att ta loss övre pluggen och ta ett prov samtidigt som man kollar nivån. Ser oljan något annat än fräsch ut så är det ju inte så svårt att byta. :P
Användarvisningsbild
av lennarte
Erik Å skrev:Pratar vi manuell? Konstigt nog finns såvitt jag vet inget oljebyte med i serviceplanen så oljan ansågs väl klara livslängskravet man hade på den tiden, dvs 50 k mil eller 20 år..
Av 1000 nya bilar idag är det nog inte mer än 10 bilar som rullar mer än 30000 mil så därför finns det inga intervall för växellåda och bakaxel. Volvo är väl "överrepresenterade bland dom som överlever. Även om det varit problem med M47 under åren. Dom gånger jag byter bil (det är inte ofta) så är det byte av alla oljor och vätskor som gäller. Och plocka isär bromsar. Sedan ger sig resten med tiden..... 😄😄
Användarvisningsbild
av Erik Å
Nu var det där inget jag har hittat på utan det kommer från de krav som Volvo ställer på sina underleverantörer.
Men man kunde se det på den tiden serviceboken var på papper, sista förtryckta sidan i min (MY 2000) tror jag var 48k :P
Så min bil går i praktiken på 23% övertid på körsträcka, 20% övertid på ålder. Fick iofs byta rätt mycket precis när den passerade 50k.
Lite tjurigt nu när en hel del reservdelar har utgått hos Volvo pga åldergränsen.
Har hittat en del trick som bromsar ner åldrandet (på bilen alltså) :-D Borde väl gå att åka 100k, om det nu går att få tag i bränsle till rimligt pris om några år.
Fossilbränslen måste fasas ut om vi ska överleva.. Nu börjar det bli riktigt akut. Etanol är ingen lösning när vi riskerar livsmedelskris i stora delar av världen.

Volvos livslängdskrav är för övrigt sänkt till 15 år numera, körsträcka har jag tyvärr ingen uppgift om..
av dieselkenneth
Kör på volvo orginal så vet du att du får rätt klassning gl 4 ca 200 kr /l något billigare än mekonomen som tog 210 kr/l(för 1 år sen). Varning för mekonomen som har fel klassning i rek.tabellerna deras olja kan i värsta fall förstöra din växellåda. I samband med kopplingsbyte fyllde verkstan i gl5 olja från mekonomen funkade så länge oljan var kall men efter 2 till 3 mil så blev den okörbar fick bryta i växlarna kändes som att synkringarna klibbade ihop, var värre än att köra en helt osynkad låda och det hände att den kasta ut växeln,bytta till orginal olja och alla problem försvann . Kolla så att du kan lossa påfyllningspluggen före att du tappar ur, taskigt läge om man tappat ur och inte får upp påfyllningen.
av ThomasVolvo70
Den bör innehålla 2,1 L enligt men Haynes 850 bok. Det är väll samma låda.
Hur kan jag se exakt vilken låda som sitter i bilen, finns typskylt eller instansning på lådan?

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]