Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag har en 740 som är väldigt svårstartad när den är kall. Den går att få igång om man slår av och på starten 10-15 gånger innan man vrider igång den eller om man använder startgas men den går även dåligt när den är kall. När den har kommit upp i temp så går den hur fint som helst och går att stänga av och starta utan problem.

Jag kollade runt lite bland gamla trådar och kom fram till att det förmodligen var på grund av en dålig tempgivare, termotidgivare eller kallstartsventil. Så jag bytte tempgivare då det är billigt, men det blev inte bättre. Sen bestämde jag mig för att kolla på kallstartsventilen, men jag hittar den inte!

Har kollat upp bilder på var den ska sitta men på mitt insug verkar det som om någon har satt dit en plåtbit där det borde sitta en givare… :bored:
IMG_4270.jpeg
Bild på insug
IMG_4270.jpeg (1017.57 KiB) Visad 960 gånger
Så här ser mitt insug ut, den röda cirkeln är där kallstartsventilen borde sitta, tror jag. Hittade även en kabel under insuget som någon hade pillat på.
IMG_4271.jpeg
Bild på kabel 1
IMG_4271.jpeg (2.41 MiB) Visad 960 gånger
IMG_4272.jpeg
Bild på kabel 2
IMG_4272.jpeg (2.28 MiB) Visad 960 gånger
Är min kallstartsventil borttagen eller är det jag som kollat på fel ställe? Och hör kabeln ihop men kallstartsventilen?
Senast redigerad av 1 VilmarAskhem, redigerad totalt 0 gånger.
Kallstartsspridaren används bara när det är riktigt kallt, under nollan. Annars justeras bränsleböandningen direkt av styrtrycksventilen som har en bimetallfjäder i sig som exanderar med värme från motorn och justerar styrtrycket. Om det går bra varm skulle jag gissa på att felet ligger i styrtrycksventilen dessvärre.
frasse4 skrev:Kallstartsspridaren används bara när det är riktigt kallt, under nollan. Annars justeras bränsleböandningen direkt av styrtrycksventilen som har en bimetallfjäder i sig som exanderar med värme från motorn och justerar styrtrycket. Om det går bra varm skulle jag gissa på att felet ligger i styrtrycksventilen dessvärre.
Motorn ser ut som en F motor, E motorn har inga elektriska spridare, men det har alla F motorer. Styrtrycksventil och termotid givare satt väl bara på E och tidiga L-Jetronic (340/360). Kanske är bytt motor i den så där varit termotidgivare i bilen tidigare. Kablarna vekar för grova för en spridare
Som skrivits ovan, kallstart funktionen används bara när det är riktigt kallt oavsett styrsystem. Under c:a -12° om det är en F motor
frasse4 skrev: tor 13 jul 2023, 02:32 Kallstartsspridaren används bara när det är riktigt kallt, under nollan. Annars justeras bränsleböandningen direkt av styrtrycksventilen som har en bimetallfjäder i sig som exanderar med värme från motorn och justerar styrtrycket. Om det går bra varm skulle jag gissa på att felet ligger i styrtrycksventilen dessvärre.
Okej, jag får ta och kolla den.
lennarte skrev: tor 13 jul 2023, 08:12
frasse4 skrev:Kallstartsspridaren används bara när det är riktigt kallt, under nollan. Annars justeras bränsleböandningen direkt av styrtrycksventilen som har en bimetallfjäder i sig som exanderar med värme från motorn och justerar styrtrycket. Om det går bra varm skulle jag gissa på att felet ligger i styrtrycksventilen dessvärre.
Motorn ser ut som en F motor, E motorn har inga elektriska spridare, men det har alla F motorer. Styrtrycksventil och termotid givare satt väl bara på E och tidiga L-Jetronic (340/360). Kanske är bytt motor i den så där varit termotidgivare i bilen tidigare. Kablarna vekar för grova för en spridare
Som skrivits ovan, kallstart funktionen används bara när det är riktigt kallt oavsett styrsystem. Under c:a -12° om det är en F motor
Ja, nu när du säger det så ser jag att det inte är en E.

Motorn som sitter i nu har ju LH 2.4, men motorn som bilen hade original hade LH 2.2. Vilken tempgivare är det jag ska ha då? När jag bytte tempgivare så satt den en 2.4 på och jag bytte till en 2.2.
Det är flera saker som skiljer. Normal tar man med all elektronik (boxar och kringurustning) till nya motorn. Just tempgivaren till motorstyrningen skiljer, även LMM. Du måste ha boxarna från LH2.4, och den utrustning som skiljer från 2.4 (t.ex tempgivare) då det fungerar lite olika. Du bör ha boxarna från 2.4 annars hade den nog inte startat. E.v behöver du hela, eller delar av kabelhärvan.
Uppdatering!
Jag har fortfarande inte löst problemet! Har dock konstaterat att motorn är bytt till en B230F. Den startar direkt om sprutar lite startgas sen går den oroligt i 20-30 sek, känns nästan som att den behöver bygga upp tryck i bränslesystemet.
Efter att man har fått igång den så går den bra och går att stänga av och starta, men om den får stå i mer än några timmar så blir den lika svårstartad igen!
Har sprejat startgas runt insuget osv utan att varvtalet förändras.
Om någon har något aning om vad felet kan vara så skriv gärna!
En B230F har två tempgivare i toppen, den främre som går till instrumentet och en närmare kupén som gär till motorstyrningen. Vilken var det du bytte?
Ta loss givaren istället och mät med kokande vatten och när den legat i frysen. Tror det finns en guide med mätvärden på 700/900-klubbens forum om du googlar

Här är ju justerbara IPD toe-rods.. :-)[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

En olycka kommer sällan ensam. Vid byte av ge[…]

..så det blir lite larvigt att häv[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Ny generator och nu fungerar det. Tack för hj[…]