Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Paddepanik
Hej, något viktigt att kika på angående en V70 2.0F -09 23k mil.
Enligt säljaren är den servad efter bok och allt ska fungera fint. Är det en bra bil? vet detta är Fordmotorn, är det något att oroa sig för?

Hört att den är slö och lite törstig, men det är inget som gör mig något då jag endast kör ibland till jobbet och annars 90% är till och från golfbanan.
av Rådlös
"Slö och törstig"! Motorn har 150 hkr (på E85) och har 190 Nm i vridmoment. Det vridet kan man säga är i minsta laget. Om du kör i 100 km/tim på femmans växel (naturligtvis manuell) så varvar motorn så gott som exakt 3000 v/min. Många tyckare klagar på motorljudet i det läget, men jag som hade en V70 2.0F -08 i tio år säger att väg- och däckljudet är mer störande. (Trots att jag hade Michelin Energy-däck) Jag körde alltid på E85 och den drog 1,18 L/mil. Jag har ingen erfarenhet av vad den drog med bf95 för jag körde aldrig på det. Enligt Vägverkets skattepolitik har den bara 145 hkr på bensin.
Det går att köra för fort och det går att spruta grus, om man tycker sådant är roligt (???)
Om det är som du säger med service och god bilvård, så borde du kunna köra några tiotusentals mil till med bilen. Om vi förutsätter att slitdelar, bromsar, batteri, lampor, däck m.m. är bytta, så bör du kolla AC'n, låskistorna och multiremmen. (Den får bli max tio år. Körsträcka räknas inte). Gasspjället kan gegga igen, men det är lätt att kolla och det går att tvätta. Om du har rätt tändstift, uppges dom hålla i 12 000 mil.
av UnleashFusion
har kört min 2.0F enbart på bensin och den drar mellan ~0.7-1.1L/mil, motorn i sig är det inga problem. om bilen är automat bör du prova hur den växlar, ifall den inte slirrar/hackar/växelsspaken inte sitter fast.
av VolvoJull3
Körde min 2,0f 5000 mil på 3 år, fick byta en heldel grejer. Men det mesta hade inget med den motorn att göra.
Låkistor på alla 4 dörrar la av när der blev kallt en vinter.
Kondensor och kompressor
Främre länkarmsbussningar
Rattlås gav upp, fick bytas på volvo för typ 7-8 tusen.
Avgasystemet byttes vid 10k mil, sönderrostat från katt och bakåt.
Bränslepumpen byttes också.

Kolla även rost ovanför framrutan.

Fick som sagt byta endel grejer, gjorde ganske mycket själv så det blev inte så saftigt, men ska man lämna in allt då blir det dyrt.

Det givarfästet passar ej till den länka[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är vi snart på rull! Startade upp mo[…]

Byta bromsok bak v50 d3 2012

Jo det borde väl vara rättså enkel[…]

T8 2020

Hej min T8 skriker till när man startar och s[…]