NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Paddepanik
Hej, jag tänkte åka och kika på en V50 1.8F 2008 i veckan,
bilen har rullat ca 20 000 mil, är där något specifikt att titta extra på eller bra att veta innan eventuellt köp?

Mvh Patrik
av Rådlös
Är multiremmen bytt? Det finns inget körintervall på den. Det är i stället åldern på den som gäller. Den får bli max 10 år.
Fungerar AC'n? Dom kan läcka ur sig gasen långsamt när dom blir gamla.
Är spridarna bytta? Dom flesta bilarna med dom fabriksmonterade i 1,8 F, spridarna byttes i bilens "ungdom" på utsläppsgarantin (5 år) Den ersättningsmodellen var visserligen bättre, men åldrades också i förtid.
av Rådlös
Ja!

Lite bättre förklaring: Det är "samma" motorblock i 1.8 F och 2.0 F. Men 2.0 F har lite större cylinderborrning plus lite andra detaljer. Tändstiften t.ex. På 1.8 F skall tändstiften bytas var 6000 mil. På 2.0 F håller dom i 12000 mil.
Sedan när det gäller själva bilmodellen V50 så är det ju samma utrustning i många fall medan motortyperna kan variera. Tag detta med låskistorna t.ex. På min V70 fick jag låta byta 3 låskistor. Inte på samma gång, men i närheten runt 10000 -- 12000 mil. Andra debattörer här har berättat om sina låskistor.

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]