Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gasten
Hej alla volvo-kunniga, har en v70 bi-fuel som börjar bli lite hängig bak efter 36000 mil. Fjädrarna är märkta med grön färg vilket stämmer med koden i motorrummet (E). Är detta samma fjädrar som i en icke bi-fuel eller har de kompenserat för den extra vikten med gastank?

Tänkte byta fjädrar och dämpare och funderar på lite olika alternativ:
Volvo orginal fjädrar enl. märkning +dämpare
Pirat "lastfjäder" +dämpare
eller sachs nivomatdämpare och vanliga alt. mjukare fjädrar

Någon som provat?
Tacksam för synpunkter!
av Gasten
Är det inte någon som orkar gå ut i garaget, titta in under bilen och se om fjädrarna har en grön färgfläck orginal på v70? :(
av *pettson*
Gasten skrev:Är det inte någon som orkar gå ut i garaget, titta in under bilen och se om fjädrarna har en grön färgfläck orginal på v70? :(
ska stå på din produktskylt vilken fjädertyp du har...

det finns..
a,b,c,d,e,f,g,h,i,j,k........
av Gasten
Ursäkta om jag var otydlig men det var inte det jag frågade. Jag ska ha E fjädrar enligt skylten och de ska vara märkta med grönt (enl. VADIS). Så jag har med andra ord rätt fjädrar på min bil.

Min fråga är om det är samma som sitter standard monterat på övriga v70 (icke bi-fuel) eller om jag måste ner på volvo och köpa "bi-fuel"-fjädrar när jag ska byta?
av *pettson*
Gasten skrev:Ursäkta om jag var otydlig men det var inte det jag frågade. Jag ska ha E fjädrar enligt skylten och de ska vara märkta med grönt (enl. VADIS). Så jag har med andra ord rätt fjädrar på min bil.

Min fråga är om det är samma som sitter standard monterat på övriga v70 (icke bi-fuel) eller om jag måste ner på volvo och köpa "bi-fuel"-fjädrar när jag ska byta?
Det är också information som inte är generell..
Det är nämligen inte så enkelt..har du E får du beställa E..
Det finns ju inga eftermarknadsfjädrar som är gjorda för just extravikten av gasen. MEN jag kan TÄNKA MEJ att husvagnsfjädrar gör det där lilla extra..
Ska du vara helt säker så gäller original..
av Gasten
Ringde till Bilia och kollade priser och som vanligt visade det sig att det inte var värt besväret att jaga eftermarknadsdelar.

Volvo tar 731kr/st för de fjädrar som är avpassade för bilen att jämföra med MECA som tar 666,25Kr för en lastfjäder.

Volvo har dessutom ett nivomat-kit för 5638kr som ska passa, men jag är lite skeptisk till om de fjädrarna är väl mjuka för oss som alltid kör omkring med ett par hundra kilo i skuffen. :D

Ingen som provat på en bi-fuel?

Lät batteriet ladda längre och hoppade i[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]

Kamremmen är "inget problem" (ä[…]