Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av StefanNkpg
Hallå!

940 GL-91.

Fick en tvåa idag på anliggande broms vänster fram. Jag funderar på vad som kan vara felet, kärvande ok eller dålig bromsslang? Har ett ok liggandes, men tänkte pröva att motionera oket som sitter på. Har aldrig gjort detta förut, så jag undrar om jag kan köra med WD-40. Sedan undrar jag hur jag kollar så att bromsen inte längre ligger an efter motiveringen. Ska hjulet snurra lätt? Fler sätt att kolla?

Mvh Stefan
Användarvisningsbild
av Erik Å
StefanNkpg skrev: fre 28 jul 2023, 16:27 .. undrar om jag kan köra med WD-40.
Nej! :-D
Allvarligt, rätt olämpligt eftersom WD-40 består till typ 2/3 av lacknafta och lacknafta får o-ringen inne i bromsoket att svälla till oigenkännlighet om man har den urplockad (tro mig, jag har testat). Märkligt nog fungerar oket ändå men jag skulle låta bli.. Sån uppsmörjning är ändå konstgjord andning som bara hjälper ett tag. Antagligen är det rost på kolven eller inne i cylindern så efter några vintermånader till sväller rosten och kolven fastnar igen. Man behöver ta isär och putsa upp, och byta kolv om kromskiktet är skadat.
StefanNkpg skrev: fre 28 jul 2023, 16:27 Sedan undrar jag hur jag kollar så att bromsen inte längre ligger an efter motiveringen. Ska hjulet snurra lätt? Fler sätt att kolla?
Visst, lyft hjulet, trampa på bromsen, släpp och snurra sen hjulet för hand. Du märker om klossarna ligger på, går det lättare om man trycker tillbaka beläggen lite? :-)
Sen kan man ta en provtur emellanåt, stanna genom motorbroms / utrullning /uppförsbacke och känna försiktigt på skivorna. Har man inte använt färdbromsen så ska skivorna i princip vara iskalla runt om. Inte många bilar som klarar det testet :-D

Jag har råkat ut för sprillans nya bromsok där kolven inte gick tillbaka pga felsvarvat spår för o-ringen.
Så nu kollar jag alltid oken innan montering: lägg i en lagom tjock hyvlad träkloss i oket, lägg tryckluft på anslutningsnippeln så att klossen nyps fast, bort med tryckluften och kontrollera att kolven backar typ en halvmillimeter så att klossen ramlar ur av egen kraft ;-) Gör den inte det så är det läge att reklamera! Det blir garanterat trubbel om man monterar ett sådant ok.
viewtopic.php?f=3&t=154547&p=1367389#p1367389
Användarvisningsbild
av lennarte
Med lite "tur" är det bara klossarna som rostat fast. Jag har i många år (en gång om året) haft isär bromsarna och smort upp all med kopparpasta. Har lyft på damaskerna och sprutat in kopparspray innan jag pressar tillbaka kolvarna. Har funkat kanon, dock bli damaskerna lite "sladdriga" efter några år så Dom sista åren har jag använt silikonfett, ock när den modellen utgick så sista året har jag använt silikon spray. Så numera är det bara Koppar fett på klossar och anliggningsytor, silikon spray under damasken och silikonfett till glidpinnarna. Har gjort så nu i 2 år på 745-an och en gång på våran nya Subaru och nu sist på dottern Audi A4
av StefanNkpg
Det ok som sitter på nu är rätt risigt, med en damask som är nästan helt upptorkad. Så jag funderar nog på om det inte är bättre att byta ok ändå? Tänkte att en uppsmörjning och motionering inte håller så länge..?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Varför inte byta om du redan har ett nytt ok. Sen kan du ju pilla isär och renovera det gamla i lugn och ro om du känner för det :-)
Motionering brukar som sagt bara ge kortvarig effekt om det verkligen är rostskador i cylindern eller på kolven.
av StefanNkpg
Hur ska jag göra för att släppa på slangen? Ska jag hålla emot på den stora muttern och dra på den mindre? Har dragit på båda nu men slangen snurrar bara med.
93AD0121-BE20-4A09-8A08-87498F200993.jpeg
93AD0121-BE20-4A09-8A08-87498F200993.jpeg (1.75 MiB) Visad 938 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
Byt slangarna när du ändå håller på. E.v får du byta bromsrör också. Låna en gasol brännare i köket (brukar finnas där) och värm nipplar, muttrar. Kolla först att alla luftnipplar går att lossa.
av StefanNkpg
Om jag fattat rätt så går bromsslangen in i "adaptern" som sitter i oket? Alltså måste jag hålla i den och dra på slanganslutningens mutter? Bara så jag fattar hur det är konstruerat. Bytte ok på min Mazda för några år sedan och det var en annan konstruktion, ingen adapter på oket så jag kunde bara släppa på muttern och skruva loss oket.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det är 100 gånger lättare att släppa på adaptern från oket än att släppa på slangen från adaptern. Pga. materialet så rostar inte adaptern fast i oket ens i närheten av lika mycket som bromsslangar gör(det ser du ju med blotta ögat t om). Betydligt mer material också så oddsen att dra den rund är rätt liten i förhållande till slanganslutningen.

Värmer du på nipplarna på bromslangarna så är oddsen rätt stora att det säger PANG! och slangen exploderar, ask me how I know :P
Användarvisningsbild
av Lucif3r
lennarte skrev:Låna en gasol brännare i köket (brukar finnas där) och värm nipplar, muttrar.
Inte för att vara "sån" men, det som brukar finnas i köket är inte gasolbrännare, utan vanliga enkla butanbrännare. Dom brinner inte i närheten av lika varmt som gasol, och gör föga nytta på fastrostade delar.
AC & kylfläkt

Inte direkt plomberad, den var hel utan märke[…]

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]

Byte inre styrled

Var under bilen och skulle lokalisera min läc[…]

Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]