Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skumt problem på min V90 T6 Racharge MYY22:

När dragkroken skall fällas ut eller in tar den emot plasten i stötfångaren.
Skulle köra trädgårdsavfall igår med liten gallerkärra och skulle fälla ut dragkroken, men den kom aldrig ut. Hörde hur den "släppte" och den blev hängande halvvägs. Kikade då under stötfångaren vid dragkroken. Ena tappen som sticker ut på dragkroken tar emot plasten i kofångaren. Ser ut att vara ca 1 cm som fattas i dragkroksöppningen i plasten på stötfångaren. Se bilden. Jag fick skruva loss 4 skruvar på stötfångaren undertill och sen dra allt vad jag orka bakåt i stötfångaren så lyckades jag få tappen på dragkroken förbi kanten, och dragkroken hängde ner såsom den ska, sen bara svinga upp den i låst läge. Det blir samma visa när jag skall fälla in dragkroken. Det är Volvo original fabriksbeställd och fabriksmonterad dragkrok. Har funkat förr. Lite av ett mysterium vad dom kan ha hänt.
1) Antingen måste stötfångaren ha rört sig framåt ca 1 cm, ja egentligen mer för det skall ju vara lite marginal också till kanten i hålet vid ut- och infällning.
2) Själva dragkroken har flyttat på sig.

Det är väl det jag kan tänka mig. Har inte backat på nåt så stötfångaren kan ha rört sig i trakterna av 1,5 cm.
Har använt dragkroken kanske totalt 5-6 gånger sen bilen var ny, således minimalt med bruk.
Nån som råkat ut för detta på sin SPA-plattformsVolvo med delbart drag?

Får väl be Volvoverkstan kika på detta men tänkte det kunde vara intressant om nån annan råkat ut för detta och vad orsaken kan vara. Det är så konstigt fel tycker jag.
Bilagor
V90_MY22_halvautomatisk_dragkrok_taren_tar_i_stötfångaren_ca1cm.JPG
V90_MY22_halvautomatisk_dragkrok_taren_tar_i_stötfångaren_ca1cm.JPG (3.27 MiB) Visad 2073 gånger
Jag skulle tro att någon kört/backat på din bil när den stått parkerad någonstans. En liten puff som flyttat fram kofångaren lite.
EbbevonVolvo skrev: sön 30 jul 2023, 11:44 Jag skulle tro att någon kört/backat på din bil när den stått parkerad någonstans. En liten puff som flyttat fram kofångaren lite.
Ja det lutar nog åt det. Att dragkroken skulle flyttat på sig så pass mycket låter inte rimligt.

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]