Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rolo
Jag köpte en begagnad V70 i början av juli på en bilfirma för 112000kr. Det var en 2012:a 1,6 TA med powershift låda. Enligt serviceboken hade den nya olja i lådan något år tidigare och hade ca 2000 mil till nästa oljebyte.
I köpet ingick en sex månaders garanti på Garantipartner.
Nästan direkt körde jag med en husvagn ca 60 mil. Märkte direkt att lådan betedde sig konstigt. Den ”hackade” efter stillastående och varvräknaren fladdrade. Den drack ovanligt mycket bensin också. Jag anmälde felet till Garantipartner och bilhandlaren. Garantipartner meddelade att jag skulle vid hemkomsten uppsöka verkstad för felsökning.
Jag lämnade bilen till volvoverkstad och efter felsökning blev beskedet att lådan var trasig. Endast att byta ut lådan blev beskedet. Ny låda med arbete skulle kosta drygt 81000kr.
Bilhandlaren har ett storts ansvar enligt Konsumentköplagen. Han har erbjudit mig att sätta in en annan låda och i dagarna har han börjat leta efter en begagnad. Garantipartner har ännu inte lämnat något svar men enligt villkoren så skall man betala till mig 25000kr samt 1200kr för felsökningen.
Jag kommer att kommentera vidare hur mitt ärende fortgått.
av Gearbox3
PS verkar ju onekligen vara känsliga för ”fel” behandling. Det är svårt att veta hur tidigare ägare kört med bilen. Själv fick jag också byta låda efter ett knappt års ägande av min T4. Fick där hjälp av en tilläggsförsäkring som stod för 30000. Fick ändå punga ut med 45000 ur egen ficka. Den nya lådan (börjar fundera på det där med ny) som Volvo monterade är inte helt okej den heller. Dagen efter bytet fick bilen bärgas tillbaka till Volvo då ”nedsatt funktion växellåda” lyste ilsket på panelen. Under tre dagar gick man igenom bilen, provkörde, bytte olja i den nya lådan och efter att diverse felkoder försvunnit gick bilen igen. Dock har jag vid flera tillfällen varit inne på verkstan då bilen under en lite kraftigare acceleration där lådan växlar ner, börjar rycka och hacka. Man kan inte få fram några felkoder tyvärr. Kör jag lugnt, vilket jag alltid gör, går den bra.
Imorgon ska jag åter in då jag för en vecka sen skulle ut från en motorvägspåfart när hackandet - efter några månaders frånvaro - var tillbaka. Verkar som om lådan inte riktigt hänger med vid snabba kommandon. Vet inte var det här kommer sluta, det är fortfarande garanti kvar på både arbetet och lådan.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Powershift är dessvärre behäftad med några konstruktionsfel.

Fjädringen i kopplingspaketet ligger i oljan, och sitter fast med retainers i plast. Dom äts upp av rörelser, blir till smulor och fastnar här och var i lådan. Då får man lite olika fel, som du. I fallet där du just köpt bilen hade jag kanske försökt backa ur lite försiktigt, om det är möjligt. Inte nån bra husvagnsdragare.
av Rolo
Jag håller med att avvakta vad som kommer att hända med eventuellt byte av lådan. Jag har full rätt att få den ”reparerad” eller utbytt mot en fungerande. Allt detta kan ta sin tid. Idag skall man hämta bilen och jag få en lånebil. Om allt detta tar lång tid, några veckor, kommer jag begära återköp vilket jag har rätt till enligt Konsumentköplagen.
Jag återkommer om detta.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag har haft flera stycken bilar med PS. Den senaste var bytt 2015 eller -16, 9000 mil senare började den läcka olja ur stora tätningen mot veven. Fick ta ner den och byta tätningen och plastschimsen i kopplingen. Då hade jag aldrig dragit släp med den (nåja, säkert nån gång)

Det är en trevlig låda, man slipper slirandet men dessvärre till ett väldigt högt pris. Kan man inte ta isär hela lådan och städa ur plasten själv, är det rysk roulette att äga.
Användarvisningsbild
av apersson850
Den hydrauliska nedväxlingen som sker i en konventionell automatlåda har man nytta av också. Den ger högre dragkraft när man ska igång utan mekaniskt slitage på lådan.
När man väl kör låses momentomvandlaren, så då slirar den inte.
av Rolo
Har igår lämnat över bilen till bilförsäljaren som har provkört den. Han märkte direkt hur lådan betedde sig. Innan dess kontaktade jag kommunens konsumentrådgivare och beskrev köpet och det uppkomna felet. Jag har fullt ätt att låta bilen reparerad till skick som skall vara. Reparation eller om inte detta göres att häva köpet. Nu ligger bollen hos bilfirman att byta ut lådan med ett års garanti. Har fått lånebil.
Tilläggas att det blev under felsökningen tidigare felkoden TCM-P186D00 Urkopplingscylinder fastnat.
Symtomen stämmer helt överens med de som jag upplevde.
Nu inväntar jag att bilen får ny automatlåda.
av skarj
Har bilfirman lovat att byta låda, eller lovat att reparera?
Min gissning är matt man försöker sig på en billig lösning och ser om det är möjligt att få bort koder, men byter man lådan ärr det tummen upp för en firma som gör vad man bör. Då har de knappast något emot att bli "outade" heller, bra reklam. Det omvända förstås om det blir knackilibang på lådan lite sköljning och radering av koder...varsågod!
av Rolo
Man har i dagsläget lovat att byta låda. Kan nog vara svårt att hitta någon? Jag informerade att jag inte godtar någon längre tid för detta. Max två veckor. De fick tips att söka efter renoverade lådor som ett alternativ också. Även skall jag få en skriftlig garanti på ny låda. Om det blir ny låda kommer jag begära att man efter insättandet göra en felsökning och samtidigt släcka gamla felkoder. Får se vad allt landar i? Slutligen kan jag begära att häva köpet och få pengarna tillbaka.
av Rolo
Garantipartner som är försäkringsbolaget som bilen är försäkrad 6 månader meddelade igår de kommer att skaffa automatlådan och lämna bilen till verkstad. Inte bilhandlaren. Allt har med garantier som är viktiga för mig. Självklart så beställer de inte den dyraste lådan men den skall vara bra med garanti. Viktigt för mig att veta.

Om det var min bil hade jag bytt batteri. Det bruk[…]

@Micce1980, stämmer väl troligtvis. Vi &[…]

Hård Bromspedal

Hej allesammans, Jag har ett skumt problem med min[…]

Hubbes2010, härlig och tacksam färg at[…]