Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1548292
VolvoB20 skrev: mån 24 jul 2023, 22:02 Kan detta vara sant?

https://carup.se/bjorn-korde-100-mil-i- ... opp-kravs/
självklart men det är ju ochså en tio år gammal snikbil med halvtaskig räckvidd från början. Den är ju som en hybrid numera, dessa bilar lär ju ochså bli osäljbara med tanke på hur tekniken gått framåt, och likadant lär det se ut om 10 år igen för många modeller.
#1548294
Derank skrev:
VolvoB20 skrev: mån 24 jul 2023, 22:02 Kan detta vara sant?

https://carup.se/bjorn-korde-100-mil-i- ... opp-kravs/
självklart men det är ju ochså en tio år gammal snikbil med halvtaskig räckvidd från början. Den är ju som en hybrid numera, dessa bilar lär ju ochså bli osäljbara med tanke på hur tekniken gått framåt, och likadant lär det se ut om 10 år igen för många modeller.
Dom har fortfarande värde kvar... men inte som långfärdsbil. Däremot är de här lite äldre elbilarna rätt attraktiva som andrabil för många som har en lite nyare elbil som funkar bra på långresa. Själv skulle jag vilja byta ut vår V60 T4F mot en Hyundai Ioniq 28kWh. Ca 14-16 mils rävkvidd på en sån på motorväg, skulle räcka gott och väl som andrabil. :)

Men har avvaktar lite då de har hållit andrahandsvärdet så högt. En 2016-17 går för runt 200k fortfarande!
#1548301
Derank skrev: mån 24 jul 2023, 23:52
VolvoB20 skrev: mån 24 jul 2023, 22:02 Kan detta vara sant?

https://carup.se/bjorn-korde-100-mil-i- ... opp-kravs/
självklart men det är ju ochså en tio år gammal snikbil med halvtaskig räckvidd från början. Den är ju som en hybrid numera, dessa bilar lär ju ochså bli osäljbara med tanke på hur tekniken gått framåt, och likadant lär det se ut om 10 år igen för många modeller.
Tänkte inte på ny teknik utan att batterierna hade tappat över 40% på 10 år

De 3 bilarna jag kör själv nu är ju 10, 20 och 30 år gamla.

Man hör ju alltid om Tesla som tappat 0.000001% på 100.000 mil
Bilagor
black-mkiv-toyota-supra-turbo-tuned-polished-ccw-lm20-wheels-a.jpg
black-mkiv-toyota-supra-turbo-tuned-polished-ccw-lm20-wheels-a.jpg (530.6 KiB) Visad 435 gånger
#1548303

VolvoB20 skrev:
Derank skrev: mån 24 jul 2023, 23:52
VolvoB20 skrev: mån 24 jul 2023, 22:02 Kan detta vara sant?

https://carup.se/bjorn-korde-100-mil-i- ... opp-kravs/
självklart men det är ju ochså en tio år gammal snikbil med halvtaskig räckvidd från början. Den är ju som en hybrid numera, dessa bilar lär ju ochså bli osäljbara med tanke på hur tekniken gått framåt, och likadant lär det se ut om 10 år igen för många modeller.
Tänkte inte på ny teknik utan att batterierna hade tappat över 40% på 10 år

De 3 bilarna jag kör själv nu är ju 10, 20 och 30 år gamla.

Man hör ju alltid om Tesla som tappat 0.000001% på 100.000 mil
Att de tappar rätt mycket är inte så konstigt. Som sagt så har de ingen aktiv kylning eller värmning på batteripack, så det slits hårdare. Sen har du ju betydligt fler cykler på ett 24kWh batteri mot ett 80kWh efter ett visst antal mil.
Normalt med moderna elbilar med okej BMS-system cerkar vara någonstans kring 5-10% degradering på ca 200k km.

Min Polestar 2 har bara gått 81000 km och då man fått ett antal uppgraderingar som påverkat både förbrukningen och batterianvändningen så har jag fortfarande något längre räckvidd än när jag fick ut bilen.

Med 40% degradering hade jag letat efter ett restaurerat begagnat batteri, man verkar kunna få tag på det till de gamla Leaf-bilarna för 10-20k. Sen kostar det typ lika mycket att få det bytt. Men man ska kunna komma undan under 50k för ett byte vilket ändå får ses som rätt ok med tanke på vilket värde bilarna ändå fortfarande har. :)
#1548315
VolvoB20 skrev:Kan detta vara sant?

https://carup.se/bjorn-korde-100-mil-i- ... opp-kravs/
Inte otroligt, men samtidigt (utan att ha sett videon) verkar det vara en mindre välskött bil batterimässigt.
Min vän körde i rätt många år en C30 electric som företagsleasingbil på Volvo, den hade enligt honom ingen märkbar försämring från ca 3000 mil till över 10000 då han fick lämna tillbaka den. Han pendlade dagligen ca. 6 mil med den under säkerligen 6år . Med reservation för mitt minne.... För och samtidigt nackdel med den bilen var att den inte gick att snabbladda över huvud taget och att den hade en bränsledriven värmare, så han fick tanka en del.. :-)

Som bakgrundsinfo: Dessa byggdes i två serier om ca 500 bilar totalt, och gick som testbilar på leasing till olika företag och organisationer för att Volvo Cars skulle få mätdata. Efter leasingtiden gått ut så leasades de tillbakatagna bilarna ut till anställda eller användes intern på företaget. De bilar som fick kostsamma fel, skrotades och till sist drogs dom in och skrotades ut ( jag tror det var 2020). En del av dessa hade då gått avsevärda sträckor och vad jag förstått förvånansvärt bra batteristatus. Dock som sagt, ingen kunde snabbladdas vilket troligen var del i det hela..

/Thomas
#1548465
Vi hade också C30 electric på jobbet som man kunde låna för att köra i tjänsten. Tror det var ca 10 år sedan. Tyckte dessa fungerade riktigt bra, vet inte batteristorlekten men vill minnas att man kom ca 130 km på en full laddning. På vintern hade de bränslevärmare som gick på etanol.
#1548918
Jag har samma battericeller som Nissan Leaf i min elcykel jag byggde 2015. Jag skulle säga att den haft väldigt linjär degradering, lite varje år och nu är det kanske 50% från ny. men har funkar väldigt bra och gör det egentligen fortfarande men nu har controllern börjat stänga systemet pga spänningsfall vid högt effektuttag så jag antar att det börjar bli dags att uppgradera :-)
#1548921
En liten Dacia Spring Electric som inte verkar saluföras i Sverige, Dacia är ju annars hyfsat populära precis som billiga "city-elbilar" typ MG.
Bilen i länken är förmodligen en importbil.
https://www.bytbil.com/jonkopings-lan/p ... 1-16843430
.
20230728_103249_copy_2016x1512.jpg
20230728_103249_copy_2016x1512.jpg (693.19 KiB) Visad 307 gånger
#1548923
fjohan82 skrev: sön 30 jul 2023, 09:20 En liten Dacia Spring Electric som inte verkar saluföras i Sverige, Dacia är ju annars hyfsat populära precis som billiga "city-elbilar" typ MG.
Bilen i länken är förmodligen en importbil.
https://www.bytbil.com/jonkopings-lan/p ... 1-16843430
.
20230728_103249_copy_2016x1512.jpg
0-100 på 19 sekunder och en massiv stjärna från euro ncap, det verkar vara en trafiksäker bil :-D

Nu måste förstås inte en bil vara en raket upp till 100, men så långsam acceleration är ju nästan farligt för att ta sig ut på vissa vägar 😅
  • 1
  • 363
  • 364
  • 365
  • 366
  • 367
  • 445

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]