Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ThomasVolvo70
Jag behöver nya skivor fram. Dom på vparts kostar lite mer än på autodoc. Vem tillverkar dom som säljs på vparts? Jag har även läst att Brembo är bra
av UnleashFusion
ThomasVolvo70 skrev: lör 29 jul 2023, 20:00 Jag behöver nya skivor fram. Dom på vparts kostar lite mer än på autodoc. Vem tillverkar dom som säljs på vparts? Jag har även läst att Brembo är bra
Vparts bromsskivor är från ABS, om deras webbsida stämmer med "bilden".

gå annars in på trodo.se , skriv in ditt regnummer och så väljer du Brembo/ATE/Zimmermann/TRW/Bosch
Användarvisningsbild
av Erik Å
UnleashFusion skrev: lör 29 jul 2023, 20:07 ..Vparts bromsskivor är från ABS, om deras webbsida stämmer med "bilden". ..
Det kan man inte räkna med. Om man inte frågar vparts förstås :-)
Jag frågade faktiskt skruvat vid något tillfälle vilken leverantör de köpte någon del av "eget" märke och fick till svar att "det varierar" :-/
Det är nog precis det som är poängen med "eget" märke; man kan byta leverantör till den som för tillfället är mest lämplig.
av ThomasVolvo70
Jag har googlet mig fram till att Volvo har haft en fabrik i Floby som tillverkade delar, denna fabrik sålde man till Amtek. Min fundering är om man går på verkstad och ber om originaldelar, vilken bromsskivor får man då?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Original bromsok på min V70 mk 1 var märkta ATE, det finns väl en rimlig chans att de även köpte skivorna därifrån.. då.
Sen kan de mycket väl ha bytt leverantör på reservdelarna.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Erik Å skrev:Det är nog precis det som är poängen med "eget" märke; man kan byta leverantör till den som för tillfället är mest lämplig.
Så är det, allt som inte har ett riktigt märke, oavsett om det är biltema, vparts eller t om volvo, så kan det egentligen vara vad f-n som helst. Stora aktörer, som t ex volvo, brukar ju dock hålla sig till en tillverkare, men det är ju fortfarande inte volvo som gjort skivorna ;-)
av nissesvolvo
ThomasVolvo70 skrev:Jag har googlet mig fram till att Volvo har haft en fabrik i Floby som tillverkade delar, denna fabrik sålde man till Amtek. Min fundering är om man går på verkstad och ber om originaldelar, vilken bromsskivor får man då?
Det stämmer att bromsskivor tillverkades i Floby, men det är ganska många år sedan dom slutade med det. Just till dom modellerna som denna forumdel är. Sist jag köpte originalskivor, vilket är ganska så många år sedan så tillverkades dom i Kina. Det va sista gången jag köpte original.
Användarvisningsbild
av Daniel78
ThomasVolvo70 skrev: lör 29 jul 2023, 20:00 Jag har även läst att Brembo är bra
Jag monterade nyss Brembo på bakaxeln. Skivor och belägg. Vilken skillnad. Blir säkert Brembo fram också när det är dags. :-D

Mvh Danne

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]

Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]

https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]