Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av III
Inte helt jämförbart men som jämförelse kanske. Har en v60 b3 bensin. Långresor genom landet på de stora vägarna, mellan 5-10 över skyltad hastighet på mätaren, inga snabba omkörningar utan de sker i rimligt tempo. Då är jag nere på ca 5,8 l/100 km. Tanten kör både fortare och aggresivare mellan 10-20 över skyltad hastighet och få rusar förbrukningen till drygt 6,5 l/100 km. Hon har lyckats få den att dra 7,0 någon gång med på landsväg. Mätter vi pump, ej färddator. Det visar hur mycket det gör med både fart och ideligen accelerationen. Vet hej hur du kör men det spelar stor roll.
av least
Landsvägskörning är dock en helt annan profil än vad stadstrafik är.
På landsväg kan man dra stor nytta av att bilen har ett momentum framåt, och kan släppa på gasen utan att man tappar alltför mycket fart.
Men i stan funkar detta dåligt (korta avstånd och många andra mottrafikanter), och man måste aktivt gasa och bromsa - ofta från stillastående.
Användarvisningsbild
av Derank
landsväg drar ju de flesta lite och ingenting, xc60in kan kpmma ner på 0,58 om man konstant håller exakt 90 och inga omkörningar el så. men merparten av mina mil är snittfarten under 40kmph.
av perhall
SundanceKid skrev:Väldigt mycket. Vi hade en V90 T5 R-design 2017 när den va ny. under de 3 åren vi körde den snittade vi under 0,7 och då bor vi i storstad så mycket blandad körning. 20" hjul med 255-däck.
Det är möjligt men då kör man inte normalt, iaf inte som jag kör. Jag har kört massor T5:or och de är rätt törstiga. Min D5:a drar aldrig under 0,8 i blandad och mellan 1,1-1,2 i stan. Tycker inte TS ska byta till en diesel, Volvos dieslar är ovanligt törstiga.
perhall skrev:
SundanceKid skrev:Väldigt mycket. Vi hade en V90 T5 R-design 2017 när den va ny. under de 3 åren vi körde den snittade vi under 0,7 och då bor vi i storstad så mycket blandad körning. 20" hjul med 255-däck.
Det är möjligt men då kör man inte normalt, iaf inte som jag kör. Jag har kört massor T5:or och de är rätt törstiga. Min D5:a drar aldrig under 0,8 i blandad och mellan 1,1-1,2 i stan. Tycker inte TS ska byta till en diesel, Volvos dieslar är ovanligt törstiga.
Vi kör ganska normalt. Igår blev det 18 mil med vår XC90 t8 R-design 2022 startade med tomt batteri och landade på 0.85, absolut ingen snålkörning.

perhall skrev: lör 29 jul 2023, 16:30
Körstilen gör också jättemycket. Jag ligger på 0,67 sedan bilen var ny. Inklusive parkeringsvärmsre och tillskottsvärmare.
Snart 9.000 mil.
V90 D4 AWD.
Långresor, 47 mil, med full packning är det 0,49-0,50.
av topejas
Tack för input, blir nog att behålla den helt enkelt i ett par år till innan man går över till ren elbil alt. Plug-in hybrid
topejas skrev: sön 30 jul 2023, 08:17
Tack för input, blir nog att behålla den helt enkelt i ett par år till innan man går över till ren elbil alt. Plug-in hybrid
Testa lite annan körstil. Jag har väldigt blandad körstil men jag tycker bilarna är väldigt snåla. Jag kör alltid bensinvärmare när det är kallt.

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]