Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

roggan99 skrev: tor 27 jul 2023, 20:09 Tack! Men då är den bara ansluten i ena änden? Och den gör väl knappast någon skillnad för turbons funktion :-(
En enkel sak att kolla är kablaget vid turbon. Vid sista bundbandet som håller kablaget som går till turbons kontaktstycke. Typ 1 dm från turbon. Bundbandet gör så att kablarna går av där. Du borde fått en felkod på detta men det är enkelt att kolla. Man kommer åt det uppifrån.
Ok tack för tipset! Kan vara så, det verkade som glapp av något slag. Har klämt och kollat slangar, letat läckage, men hittar inget läckage. Jag provade köra en runda efter oljebytet, turbon är stendöd nu verkar det, kanske glappkontakten blev ett permanent avbrott efter min felsökning? :x Hoppet finns ju alltid... :-)
Jag ska kolla det imorgon! Jag fick motoroljan bytt i alla fall! Alltid något!
Efter att ha kladda runt på nätet hittar jag en rysk sida som diskuterar samma sak.
Slangen verkar gå till en ventil som vid kallt väder stänger tilluften och styr intag från motorrummet.
På så sätt värms ingående luften upp och när det är tillräckligt varmt öppnar den och tar kalluften utifrån.
Min killgissning är att det har att göra med att värma motorn snabbare och minska utsläpp.
Sant, det fanns liknande redan på de gamla förgasarmotorerna. Slangen sitter i luftburken, men som sagt kan inte hitta någon anslutning i andra änden... Inte ens med spegel :nerd:

Själva anordningen som ändrar kall/varmluftintaget som du nämner sitter under där slangen är ansluten, spjället sitter inne i luftburken. Om man blåser i slangen så finns inget motstånd, ingenting som rör sig, så den verkar helt meningslös... :x :-/ Men kanske är tanken att uteluft sugs in opåverkad av värmen i motorrummet som sen påverkar spjället... ?
binkie skrev: tor 27 jul 2023, 20:19 En enkel sak att kolla är kablaget vid turbon. Vid sista bundbandet som håller kablaget som går till turbons kontaktstycke. Typ 1 dm från turbon. Bundbandet gör så att kablarna går av där. Du borde fått en felkod på detta men det är enkelt att kolla. Man kommer åt det uppifrån.
Nästa dag...:

Har kollat, klippt bort buntbandet och öppnat kabelskyddet, tre rätt tunna kablar kommer fram, men de ser hela ut... :-( Tråden innanför plasten kan förstås vara av ändå, men kablarna känns hela när man böjer och trycker... Kan inte se något galet. Kablarna tycks gå till något slags relä strax nedanför, kanske reläet kan vara problemet? Går kanske att mäta elektriskt och prova om det funkar...?

Börjar ge upp, kanske dags att anlita ett proffs med Vida-utrustning, det gör det nog avsevärt enklare att lokalisera felet. Har sett det finns "pirat-vida" att köpa från Kina för runt tusenlappen, men kanske finns andra alternativ?.
"Reläet" var tydligen inget relä, det är en difftryck avgastrycksensor, "6G9N5L200AB" Kanske inte så lätt att kolla funktionen, men den kan kanske ställa till det? Inte heller så dyr i piratutförande:

https://www.fruugo.se/6g9n-5l200-ab-exh ... 0EQAvD_BwE
Senast redigerad av 1 roggan99, redigerad totalt 0 gånger.
Turbon matas alltså inte via denna enhet, det är ju en givare. Så det är nog bara att kablarna går samma väg, de går väl allihop tillsammans till ECU:n gissar jag
Bilagor
IMG_20230728_143234.jpg
IMG_20230728_143234.jpg (906.01 KiB) Visad 278 gånger
965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Att den går dåligt när du gasar &[…]

Visa din semesterbil(d)

Parkerat bilen i Berlin, inte helt smockat på[…]

Det stämmer att ”femman” inte hel[…]

Vw passat

Ni har säkert rätt. Tycker bara det &aum[…]