Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Stefan_KG
Hej.

Detta är kanske inte något fel men jag tänkte bara dela med mig av denna meningslösa skadegörelse.

Frun ringde mig idag när jag var på jobb och sa att du måste komma hem för någon har slagit sönder din bil.

Någon eller några har krossat 4 rutor på bilen.
Inget stulet, inget repat, däcken vart hela.
Så tydligen hade dom bara bestämt sig för att det verkade lämpligt att krossa 4 rutor.

Och det var enbart min bil som råkade ut för detta, ingen annan.

Bilen stod parkerad 5 meter från ytterdörren.

Man blir bara så j*vla trött. :-(
Bilagor
sketch-1690493156107.png
sketch-1690493156107.png (2.58 MiB) Visad 1141 gånger
Användarvisningsbild
av Cotag
Surt.
Det jag kommer att tänka på är "nödhammarna" som finns på alla bussar.
Någon snorunge som snott en sån och "lekt"?

Skärmbild 2023-07-28 001045.jpg
Skärmbild 2023-07-28 001045.jpg (108.94 KiB) Visad 1119 gånger
Steffe3 skrev: tor 27 jul 2023, 23:48 Usch så surt (och totalt onödigt) :mad: Inga grannar eller så i området som du har nåt otalt med?
Jag har inget otalt med någon så vitt jag vet.
Och dom har inte rört vår andra bil, eller husvagn som står intill.

Den ända anledningen jag kan komma på är att någon har misstagit den för att vara en polisbil.
Och slagit sönder bilen utav den anledningen.
Polisen som kom hit var inne på samma tankegångar.

Extra backljus och jag hade magnetantenn på taket för tetra-radio.
Dessa har jag demonterat nu.

Men en sak som jag blev lite förvånad över var att larmet inte löser ut av att man krossar rutorna.
Utan det löste först ut när jag stack in handen genom den trasiga rutan.

På min gamla V70N satt där glaskrossdetektor iaf.
Senast redigerad av 1 Stefan_KG, redigerad totalt 0 gånger.
Cotag skrev: fre 28 jul 2023, 00:15 Surt.
Det jag kommer att tänka på är "nödhammarna" som finns på alla bussar.
Någon snorunge som snott en sån och "lekt"?

Skärmbild 2023-07-28 001045.jpg
Jag skulle tro att du är inne på rätt spår med den där nödhammaren.
Så nu väntar jag på att få en tid för byte av rutorna.

Samt att bilen får nog saneras/rekondas på insidan, för där ligger sånt extremt fint glassplitter typ överallt.

Och som grädde på moset så regnade det här i förmiddags, så mattan är ordentligt fuktigt under förarsätet.
Så den behöver torka ur ordentligt.
Och där är även ett par små hål i sätet där allt glas hamnade. Såg att det satt glas i dom hålen.
av skarj
Ser ju ut som hål i de bakre rutorna, inga kulor i bilen? Ser ut som någon lekt med kraftig slangbella, det är frestande att skjuta rutor med dem (med stöd mot armen) hade några kompisar i yngre år som roade sig på detta sett.
skarj skrev: lör 29 jul 2023, 08:18 Ser ju ut som hål i de bakre rutorna, inga kulor i bilen? Ser ut som någon lekt med kraftig slangbella, det är frestande att skjuta rutor med dem (med stöd mot armen) hade några kompisar i yngre år som roade sig på detta sett.
Ingenting innuti bilen tyder på att någon skulle ha skjutit med något på bilen.
Och där var andra bilar parkerade bredvid min bil, så ligisterna borde har stått ca 0,5m från rutorna.
Så det talar mer för att dom har använt en nödhammare.

Hade en Kina dashcam i bilen, men den spelar inte in när bilen är avstängd.

Så nu tänkte jag uppdatera till en Blackvue dashcam, som spelar in när den upptäcker rörelse framför bilen.
GDPR etc sk*ter jag i.

Är det någon som har erfarenhet av Blackvue?
Är dessa vettiga?

Just nu står bilen hos Bilia för skadebesiktning och sedermera reparation.
Tyvärr är det minst 3 veckor innan jag får tillbaka bilen.
Troligen längre. :-(
Användarvisningsbild
av Steffe3
Deras kameror brukar vara bra, om än lite högt prissatta. Har en äldre själv som fungerar bra, dock med skärm, så den är lite klumpig.

Lite sugen på en 70Mai M500, den verkar rätt ok.
av dannesk
Det ser ju onekligen ut som de haft glashammare som sagt och knackat rutorna, de bakre är ju laminerade så de har de inte fått hål på. Är själv också sugen på Blackvue och de hade bra kampanj på 2-kamera versionen förra året nån dag till kanonpris på EG som jag missade så jag är också intresserad av utlåtande.
Förövrig så rekommenderar jag att ha allrisk/hyrbil på försäkringen, betalar endast 1000kr i självrisk vid skadegörelse samt tillgång till hyrbil/ersättning så länge bilen är obrukbar, betalar ca250kr/år på LF.
Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

Uppdatering: Volvo vill inte ta i ärendet o[…]

Av ren nyfikenhet (alltså inget aggressivt[…]

Åtdragning vattenpump B230E

12Nm var det jag drog, provade 14Nm men våga[…]

B30a i en 740?

men bortsett från regg, så undrar jag […]