NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Steppa
Hej på Er.
Håller på att byta fjäder bak och har hittat en konstig burk som jag inte vet vad den är till för.
Den kommer att vara i vägen för en bult som jag håller på att banka loss.
Kan man på något enkelt sätt flytt burken lite, eller kan man koppla bort en kontakt? för att få plats med bulten?
Det gäller en S40 -07.
Mvh Robert Hägg
Bilagor
IMG_3353.jpeg
IMG_3353.jpeg (672.9 KiB) Visad 585 gånger
Senast redigerad av 1 Steppa, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Kolkanistern? Ingen aning, gissar bara ;-)
Prova googla på Volvo 31261339 eller 31261338
https://www.volvopartswebstore.com/prod ... 61338.html
Användarvisningsbild
av Steppa
Tack Erik. En sådan är det.
Då ska jag inte koppla loss kontakterna, då det verkar gå bensin i slangarna.
Får se hur jag ska komma förbi med bulten, om jag får loss den j****n ☹️.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Kanistern är ju till för att fånga ångor från avluftningen på tanken så det borde rimligen inte vara några större bränslemängder i slangarna..
av binkie
Varför rör du den bulten? Rör du den så ändras hjulinställning. De brukar även kunna bli ett med bussningen så du får kapa sönder bussningen i länkarmen för att få lös det.

Dra ihop fjädern med fjäderspännare och ts ut den istället. Alt lossa bulten till länkarmen ute vid spindeln och använd sen en domkraft för stt pressa tillbaka allt.
Användarvisningsbild
av Steppa
Jadu binkie! Varför rör jag den bulten?
Autodoc har en video på hur man byter fjäder, och där gick dom den vägen. Gick hyggligt bra på förarsidan. Men som du skrev så verkar bulten blivit ett med bussningen på passagerarsidan :bored: . Har bankat mig trött för idag, så imorgon provar jag en annan väg. Ska ju ändå riva ner o byta hjulnav på högersidan också.
Användarvisningsbild
av HCP
Har du otur får du kapa den, men då blir det att byta hela länkarmen.
Fjäderspännare fungerar också men var försiktig för det är trångt där och lätt att de släpper beroende på typ du använder.
Användarvisningsbild
av Steppa
Har ett par fjäderspännare, men det blir nog för trångt o få i en ny fjäder. Hoppas verkligen att det inte blir byte på länkarm :-)
av binkie
Steppa skrev: tor 27 jul 2023, 20:27 Har ett par fjäderspännare, men det blir nog för trångt o få i en ny fjäder. Hoppas verkligen att det inte blir byte på länkarm :-)
Lossa länkarmen från spindeln istället. Bulten du försöker lossa är en excenterbult och fungerar som en justeringsbult för bakvagnens hjulinställning = inte röra om du inte måste

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??

@EbbevonVolvo , Ja nästa knarr får du[…]

Då är där en gul klen kabel mellan[…]