Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av wallentin
#1548389
Ja berättade för en reperatör på jobbet att ja fått en vit hinna på kylarvattnet i expansionkärlet. Och frågade honom om det vita kan va olja? Och om det kan va toppackningen som har orsakat det? Men han sa att det behöver det inte vara utan att det kunde vara täppt vevhusventilation. Stämmer detta?
#1548419
Om du kör för länge mellan oljebyte och/eller för korta körsträckor (främst vintertid) så bildas det ett grå-vitt skumliknande skikt i ventilkåpan som letar sig in i vevhusventilationen. Och vidare till tomgångsmotor och spjällhus om man kör länge med det. Men det bör inte kunna komma till kylarvattnet, men i gamla bilar är inget omöjligt.
#1548428
Är det oljekylare (av typ värmeväxlare mellan kylvatten och olja) på den där?
Läckage i den lär ju kunna släppa över olja till kylvattnet utan att ge andra "dålig topplockspackning"-symptom..
Ser oljan bra ut eller finns det spår av invispat vatten (brukar se ut som majonnäs) på stickan? :-)
Annars låter det konstigt att igensatt vevhusvent skulle skicka in olja i kylsystemet. Att tätningar på vev- eller kamaxlar poppar ut pga övertryck är fullt möjligt men då rinner ju oljan ut på backen..

Hur kan man ens betala 50k för något […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Hej har en Volvo 940 b230fd som inte vill gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]

Kollad precis och jag har ingen ström till ob[…]